Wypadanie włosów po ciąży

Za wypadanie włosów po ciąży odpowiedzialny jest spadek estrogenu. Czym się objawia i jak można radzić sobie z jego konsekwencjami?

Wypadanie włosów po ciąży

– przyczyny i definicja problemu

W ciąży włosy kobiet rosną bardzo dobrze, a ich cera jest w dobrej kondycji – głównie za sprawą estrogenu. To właśnie estrogen przyczynia się do wydłużenia fazy anagenu, zapewniając szybszy porost włosów. Jednak po porodzie, zawartość estrogenu w organizmie znacząco spada-to zjawisko odpowiedzialne jest w dużej mierze za przerzedzenie i wypadanie włosów. To zjawisko nazywane jest również „łysieniem poporodowym”. Jeśli pacjentka obserwuje nieznaczne wypadanie włosów, to jest to w zupełności normalne. Jednak powodem do niepokoju może być fakt wypadania dużych ilości włosów (całych pęków) wraz z objawami towarzyszącymi tj. łojotok czy łupież. Zjawisko nadmiernego wypadania włosów powinno stać się przedmiotem konsultacji lekarskiej.

Wypadanie włosów po ciąży – ile trwa?

Wypadanie włosów po ciąży powinno się zatrzymać po 6-12 miesiącach od porodu. Wtedy kobieta traci nawet 30% wszystkich swoich włosów. Natomiast gdy gospodarka hormonalna się unormuje, wypadanie włosów wraca do poziomu ok. 150 włosów na dzień. Na głowie pojawiają się wtedy nowe, krótkie włoski. Wydłużenie okresu wypadania włosów pojawia się u kobiet cierpiących na depresję poporodową oraz u pacjentek karmiących piersią.

Gdy włosy nie przestaną wypadać po 9 miesiącach od urodzenia dziecka można podejrzewać inne przyczyny. Może to być wynikiem niedoboru żelaza i ferrytyny. Warto wykonać również badania w kierunku hormonu tarczycy. Kluczowe jest przeprowadzenie diagnostyki trychologicznej, która pozwoli określić przyczyny wypadania włosów po ciąży.

Inne czynniki – nadmierne

wypadanie włosów po ciąży

W literaturze przedmiotu wyróżnia się możliwość wystąpienia innych czynników tj. uwarunkowania genetyczne, czynnik urazowy (spowodowane stresem), poporodowe zapalenie tarczycy, a także anemia. Lekarz podczas konsultacji powinien wykluczyć lub potwierdzić wpływ tych czynników w kontekście nadmiernego wypadaniu włosów, do którego doszło po porodzie.

Jak sobie radzić z

wypadaniem włosów po ciąży?

W walce z wypadaniem włosów po ciąży mogą pomóc suplementacja i domowa pielęgnacja. Niebagatelne znaczenie ma dieta. Nie należy zapominać o zapewnieniu odpowiedniej podaży białka oraz cynku, krzemu, magnezu, siarki, żelaza, wapnia, czy też witamin z grupy B. Rekomenduje się spożywanie mięsa, ryb, strąków, orzechów włoskich, a także kaszy gryczanej. Sięgając po suplementy diety powinno się zwrócić uwagę, czy są one przeznaczone dla kobiet karmiących. Jeśli cebulki włosa są osłabione, można zastosować masaż, który pobudza krążenie skóry głowy. Warto stosować wcierki i szampony na łysienie poporodowe.

Zabiegi w klinice medycyny estetycznej na wypadanie włosów po ciąży

Głównym przeciwwskazaniem do zabiegów dla kobiet będzie laktacja. Z większości z nich można skorzystać dopiero po odstawieniu dziecka od piersi. O pozostałych przeciwwskazaniach tj. aktywne bliznowce, infekcje, opryszczka czy aktywne nowotwory, nieuregulowana cukrzyca poinformuje pacjentkę lekarz podczas wywiadu lekarskiego.

Złotym standardem w leczeniu wypadających włosów po ciąży jest mezoterapia skóry głowy. Substancją czynną jest osocze bogatopłytkowe, które ma korzystny wpływ na włosy. Podaje się je śródskórne, wykonując wiele iniekcji w określonych odstępach. Autologiczny preparat zawiera trombocyty i leukocyty, które odgrywają decydującą rolę w procesie regeneracji tkanki. Alternatywnie osocze bogatopłytkowe można podawać penem do mezoterapii. Jest to urządzenie wyposażone w system 16 pulsujących igieł, które dokonują kontrolowanych uszkodzeń skóry głowy z prędkością 1920 nakłuć na sekundę. Podczas dziurkowania skóry podaje się substancję aktywną. Efekty mezoterapii osoczem bogatopłytkowym na włosy są dobre – następuje poprawa kondycji włosów, ukrwienia skóry czy zahamowanie ich wypadania.

Drogą mezoterapii można aplikować również terapię peptydową. Kompleks aminokwasów i kwasu hialuronowego w leczeniu wypadania włosów przynosi potwierdzone badaniami i doświadczeniami pacjentów efekty. Jest to pożądana terapia dla kobiet po ciąży. Peptydy działają na skórę głowy i cebulki, prowadząc do stymulacji porostu włosów. Zabieg wspiera również regenerację skóry.

Karboksyterapia

Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie dwutlenku węgla CO2. Karboksyterapia stymuluje mikrokrążenie w skórze głowy i dotlenia skalp. Jednym z efektów zabiegu jest wzmocnienie włosów.

Leczenie światłem (fototerapia)

Fototerapia wykorzystuje lampy LED, które przynoszą zadowalające efekty w leczeniu łysienia. Na skutek wniknięcia światła głęboko w skórę dochodzi do poprawy metabolizmu komórkowego, pobudzenia stymulacji melaniny do rozkładu i wydzielania tlenku azotu. Seria zabiegów pozwala pozbyć się problemu wypadania włosów po ciąży.

Data aktualizacji: 20.11.2023