Przyczyny i objawy czerniaka

przyczyny i objawy czerniaka

Przyczyny i objawy czerniaka

Czerniak to nowotwór złośliwy skóry czy błon śluzowych. O jego wyleczeniu decyduje wczesna diagnoza u dermatologa i podjęcie efektywnego leczenia. Dowiedzmy się więc jakie są przyczyny i objawy czerniaka.

Czerniak – definicja

Jest to nowotwór złośliwy, który bierze swój początek z komórek barwnikowych.

Czerniak może pojawiać się nie tylko na skórze, ale i w obrębie błon śluzowych czy na gałce ocznej. Czerniak stanowi od 1 do 3% wszystkich nowotworów skóry. Do przyczyn czerniaka zaliczają się: uwarunkowania genetyczne i środowiskowe. Do tych drugich należy: ekspozycja skóra na światło słoneczne, zmiany melanocytowe czy korzystanie z solarium.

Poznajmy czerniak objawy i jego rodzaje

Czerniak objawy to m.in. zgrubienie, zaczerwienienie wokół znamienia, krwawienie ze zmiany, swędzenie, zmiana zabarwienia czy kształtu. Aby wykryć czerniak objawy, należy poddać pacjenta badaniu metodą ABCD, gdzie A to asymetria zmiany, B – brzegi, które są nierówne, C –  kolor w zabarwieniu, czyli rozjaśnienie lub ściemnienie znamienia i D – rozmiar – zmiana średnicy zmiany.

Wyróżniamy parę typów czerniaka skóry, których wystąpienie u pacjenta powinno skłonić go do szybkiej wizyty u dermatologa. Najczęściej u pacjentów diagnozowany jest czerniak skóry – pojawia się na skórze kończyn, tułowiu i innych partiach ciała. Czerniak akralny występuje w końcowych częściach palców. Innym rodzajem jest czerniak błon śluzowych, który cechuje się występowaniem komórek barwnikowych. Czerniak gałki ocznej wyróżnia się odrębnym profilem genetyczno-białkowym i jest to najbardziej niebezpieczna odmiana czerniaka, która często prowadzi do śmierci pacjenta.

Jak zdiagnozować czerniaka skóry?

Pacjent po zaobserwowaniu podejrzanych zmian barwnikowych na skórze powinien niezwłocznie udać się do dermatolog na wizytę. Po przeprowadzeniu wywiadu lekarskiego, lekarz wykonuje badanie dermatoskopem –  to podstawowe urządzenie wykorzystywane w diagnozowaniu czerniaka i innych zmian skórnych. Podczas dermatoskopii lekarz ogląda podejrzane zmiany, a badanie ma za zadanie wykluczyć istnienie zmian niemelanocytowych (np. brodawek łojotokowych czy zmian naczyniowych). Dermatoskop umożliwia 10-12 krotne powiększenie i dodatkowe oświetlenie znamion. Jest to bezbolesne badanie, które trw od kilku do kilkunastu minut. Dodatkowo dermatolog przeprowadza wywiad lekarski, który jest kluczowy uzupełnieniem dermatoskopii pod kątem czerniaka. W celu postawienia diagnozy lekarz czasem zleca dodatkowe badania takie jak: tomografia, rezonans magnetyczny czy badanie fluorescencyjne znamion.

Jak wygląda czerniak leczenie?

Podstawą leczenia czerniaka jest usunięcie zmiany z odpowiednim marginesem bezpieczeństwa. Prawdopodobieństwo wystąpienia przerzutów podczas czerniak leczenie jest zależne od grubości guza. Po procedurze zabiegowej często przepisuje się chemioterapię lub immunoterapię. Następnie, po usunięciu czerniaka podczas czerniak leczenie lekarz monitoruje stan zdrowia pacjenta, który musi wykonywać okresowe badania kliniczne. Czerniaka leczy się także za pośrednictwem radioterapii, polegającej na zastosowaniu promieniowania elektromagnetycznego. Inną formą walki z czerniakiem jest terapia celowana, która polega na podawaniu leku, blokując mechanizmy czy receptory komórek nowotworowych.

Profilaktyka

Należy chronić skórę przed ekspozycją na światło słoneczne. Opalanie nie powinno przekraczać 10 minut podczas popołudniowego słońca, a z wizyt w solarium powinniśmy całkowicie zrezygnować. Profilaktyka polega także na odpowiednim ubieraniu się – zakładaniu okularów przeciwsłonecznych i używaniu kremów z filtrem.

Jak odróżnić czerniaka od pieprzyka?

Pieprzyk cechuje się nagromadzeniem czarnego barwnika (melaniny) w różnych warstwach skóry, czyli jest to okrągła zmiana o czarnym lub brązowym zabarwieniu. Czerniak to nowotwór złośliwy, który przybiera formę ciemnej zmiany o nieregularnej strukturze. Jak odróżnić czerniaka od pieprzyka? Należy udać się do dermatologa, który wykona badanie dermatoskopem. Dzięki obejrzeniu znamion w powiększeniu i odpowiednim światłem podczas dermatoskopii, lekarz rozpozna wzorce, które są charakterystyczne dla pieprzyka lub czerniaka. Podczas dermatoskopii pod uwagę bierze się: kształt, symetrię zmiany i rodzaj zabarwienia. Zmiany łagodne oglądane dermatoskopem są najczęściej symetryczne i równomiernie zabarwione. Czerniak charakteryzuje się asymetrią, nierównomiernym nasyceniem barwnikiem czy wielobarwnością.

Jakie zabiegi są najczęściej wykonywane w klinice medycyny estetycznej?

Data aktualizacji: 27.10.2021