Czerniak

czerniak

Czerniak

Z artykułu dowiemy się, czym jest czerniak, jakie są jego objawy i jak wygląda diagnostyka u dermatologa. Przyjrzymy się także procesowi leczenia nowotworu złośliwego.

Czym jest czerniak?

Czerniak jest nowotworem złośliwym, który przybiera postać wykwitu skórnego o barwie jasnobrązowej lub czarnej. Czerniak może występować w różnych partiach skóry. Do cech definiujących czerniaka zaliczamy: asymetrię, nieregularne granice, powiększanie się zmiany, niejednolite zabarwienie. Objawami towarzyszącymi czerniaka są: ból i zmiany guzowate, które krwawią. W przypadku występowania przerzutów, pacjent może odczuwać duszności, posiadać obrzęki czy borykać się m.in. z niewydolnością wątroby. W przypadku zauważenia podejrzanej zmiany konieczne jest wykonanie badania dermatoskopowego pozwalającego na wizualną, dokładną ocenę zmiany w dużym powiększeniu i określenie cech morfologicznych charakterystycznych dla czerniaka. Podstawą do rozpoznania choroby jest badanie histopatologiczne materiału pobranego w trakcie biopsji wycinającej lub usunięcia znamienia. W Polsce czerniak występuje rzadko  – rocznie dochodzi do 3100 zachorowań, lecz tak choroba posiada bardzo dużą dynamikę wzrostu.

Jakie są przyczyny czerniaka i czynniki

zwiększonego ryzyka zachorowania?

Czynnikami ryzyka, czyli przyczynami czerniaka są: działanie promieni słonecznych czy też korzystanie z solarium. Szczególnie narażeni są pacjenci z niską zawartością barwnika w skórze i Ci, którzy podrażniają skórę mechanicznie oraz mają predyspozycje genetyczne.

Jak wygląda diagnostyka czerniaka?

W przypadku zaobserwowania niepokojących zmian na skórze i wystąpienia czerniak objawy powinniśmy udać się do dermatologa w klinice medycyny estetycznej, który przeprowadzi wywiad lekarski. W celu postawienia diagnozy lekarz przeprowadzi badanie skóry, oceniając ją w dobrym oświetleniu. Lekarz dokładnie obejrzy całe ciało – od głowy, poprzez przestrzenie międzypalcowe aż po stopy. Ważnym elementem wizyty dermatologicznej w klinice medycyny estetycznej jest dermatoskopia, wykorzystująca trzypunktową skalę dermatoskopową. Metoda dermatoskopii zawiera kryteria: asymetryczny rozkład struktur w obrębie zmiany, atypowa siatka barwnikowa i niebiesko-biały welon. Ta metoda posiada czułość do 96,3%, co potwierdza jej wysoką skuteczność w diagnozowaniu czerniak objawy.

Czerniak leczenie

Czerniak leczenie składa się z wielu etapów. Pierwszym z nich jest leczenie chirurgiczne w klinice medycyny estetycznej. Chirurg Warszawa wycina nowotwór wraz z marginesem skóry zdrowej o szerokości 1 cm (dla czerniaka o grubości do 2 mm). Chirurg podczas operacji czerniak leczenie usuwa także powięź powierzchowną, by całkowicie pozbyć się nowotworu, co robi się w odniesieniu do większych guzów. W przypadku powiększonych węzłów chłonnych usuwa je się. Kiedy guz jest mały chirurg dokonuje oceny węzła wartowniczego. W przypadku występowania przerzutów stosuje się czerniak leczenie, czyli izolowaną kończynową chemioterapię perfuzyjną. Polega ona na podawaniu pacjentowi leków przeciwnowotworowych. Kiedy chory nie może być poddany operacji stosuje się radioterapię. Inną metodą leczenia czerniaka jest terapia celowana.

Usuwanie znamion

Przeczytaj jak działa laser frakcyjny CO2 i  laser erbowo-yagowy z technologią P.L.E.A.S.E..

Data aktualizacji: 02.07.2023