ŁYSIENIE ANDROGENOWE – PRZYCZYNY I LECZENIE

łysienie androgenowe - przyczyny i leczenie

ŁYSIENIE ANDROGENOWE – PRZYCZYNY I LECZENIE

Powstające „gołe placki” na skórze głowy bywają przyczyną obniżenia poczucia własnej wartości i pewności siebie w kontaktach z ludźmi. Łysienie androgenowe dotyka zarówno kobiety, jak i mężczyzn, a jego przebieg może być albo łagodny, albo dynamiczny. Niekiedy pierwsze mieszki wypadają już u nastolatków. Co odpowiada za androgenową utratę włosów i czy można jej przeciwdziałać? Przeczytaj czym jest łysienie androgenowe, jego przyczyny i leczenie.

Czym jest łysienie androgenowe?

Jak sama nazwa wskazuje, włosy wypadają ze względu na zbytnią wrażliwość na hormony, w tym przypadku na androgeny. Z takim łysieniem boryka się nawet 40 procent kobiet i 70 procent mężczyzn. Łysienie androgenowe objawy u kobiet są widoczne na czubku głowy, a u mężczyzn na linii skroni i również na szczycie głowy. W przeciwieństwie do łysienia androgenowego u mężczyzn, panie nigdy nie tracą w ten sposób wszystkich włosów na głowie. Najczęściej w wyniku łysienia androgenowego objawy, najwięcej włosów gubi się w ten sposób w pewnym przedziale wiekowym.

Łysienie androgenowe – przyczyny i leczenie

Co powoduje androgenowe wypadanie włosów?

Zwykle wypadanie włosów na czubku i  na linii skroni wynika z takiego, a nie innego kodu genetycznego danej osoby. Jednak z racji tego, że u kobiet przebiega inaczej niż u mężczyzn, traktuje się łysienie dla obydwu płci jako odrębne rodzaje przypadłości. Różnice polegają na zaawansowaniu łysienia i jego postępowaniu, a także mają związek z obrazem klinicznym konkretnego człowieka i jego wieku.

Rozprzestrzeniające się łysienie androgenowe u mężczyzn wywołują androgeny, które, z jednej strony wraz z wiekiem sprawiają, że owłosienie na twarzy się nasila, a na głowie włosów zaczyna ubywać. Pomimo tego, że jest to męski hormon, a dokładniej pochodna testosteronu, androgeny mają również kobiety.

Co ciekawe hormony te nie znajdują się na całej powierzchni głowy, dlatego też często można zauważyć, że łysienie to nie dotyczy części potylicznej głowy. Dowiedziono, że jeśli przeszczepi się mieszki z potylicy w miejsce, gdzie postępuje łysienie androgenowe, nie będą wypadać. Natomiast, gdy wykona się taki zabieg na włosach wrażliwych na androgen i przeszczepi na przykład na część potyliczną, w dalszym ciągu będą one zanikać.

Jak leczyć łysienie androgenowe?

Póki co nie udało się opracować skutecznej metody na łysienie androgenowe leczenie, która zapobiegłaby utracie włosów na głowie w wyniku łysienia androgenowego. Zauważono jednak, że o wiele lepsze efekty udaje się osiągnąć, gdy rozpocznie się kurację na wczesnym etapie takiego ubytku owłosienia. Najlepsze rezultaty w leczeniu wypadania włosów mają zabiegi wykonywane w gabinecie medycyny estetycznej.

Może się zdarzyć, że łysienie androgenowe u mężczyzn to jest skorelowane z obecnością łupieżu, zapalenia skóry, czy nadmiernego wydzielania sebum. W takiej sytuacji, zanim rozpocznie się leczenie, najpierw dąży się do zneutralizowania wymienionych dolegliwości towarzyszących. Pacjentów, którzy borykają się z takim łysieniem, leczy się, podając im odpowiednie preparaty doustne, bądź też przepisując środki do stosowania zewnętrznego.

Łysienie androgenowe – przyczyny i leczenie

Peptydowa terapia włosów

Pierwszym z rekomendowanych przez nas zabiegów na łysienie androgenowe leczenie jest peptydowa terapia włosów, która stanowi połączenie 7 skutecznych peptydów stabilizowanych kwasem hialuronowym. Efektem stosowania preparatu jest poprawa krążenia i ukrwienia skóry oraz odżywienie mieszków włosowych. Po zabiegu u pacjenta następuje pojawienie się nowych włosów oraz ich zagęszczenie i pogrubienie. Wyróżnikiem preparatu jest opatentowana technologia uwalniania i wnikania substancji aktywnych. Istotą zabiegu jest wykonywanie serii mikronakłuć w skórę głowy, a cała procedura jest bezbolesna i nieinwazyjna.

Osocze bogatopłytkowe

Drugi zabieg na łysienie androgenowe u mężczyzn i kobiet w naszym gabinecie medycyny estetycznej to osocze bogatopłytkowe, który polega na wstrzykiwaniu w skórę głowy preparatu bogatego w czynniki wzrostu uwolnione z płytek krwi. Efektem zabiegu jest indukcja komórek macierzystych mieszków włosowych do przejścia ze stanu uśpienia do stanu aktywności. Osocze bogatopłytkowe prowadzi do pobudzenia odrastania włosów, a pierwsze efekty widoczne są już po 3 miesiącach. Rekomenduje się wykonanie minimum 3 zabiegów w 2-tygodniowych odstępach.

Komórki macierzyste

Trzecim  zabiegiem na  łysienie androgenowe leczenie czy łysienie plackowate jest stosowanie komórek macierzystych, które bazują na cytokinach i czynnikach wzrostu. Zabiegi polega na wstrzykiwaniu ich w skórę głowy, co sprawia, że aktywne biomolekuły stymulują tworzenie się nowych naczyń oraz mają korzystny wpływ na ukrwienie skóry głowy. Zabieg powoduje uwolnienie licznych czynników wzrostu, co w konsekwencji prowadzi namnażania i regeneracji komórek włosów, co zapewnia wydłużenia fazy wzrostu włosów i przyspieszenie wzrostu włosów.

Mezoterapia igłowa

Mezoterapia igłowa włosów to kolejny zabieg stosowany na nadmierne wypadanie włosów. Polega on na serii nakłuć skóry głowy za pomocą kaniuli. Podczas mezoterapii podaje się substancje aktywne np. osocze bogatopłytkowe, które ma korzystny wpływ na  porost włosów. Często w leczeniu plackowatym czy łysieniu bliznowaciejącym w mezoterapii igłowej stosuje się preparat Kenalog.

Karboksyterapia

Innym zabiegiem na łysienie stosowanym w naszym gabinecie medycyny estetycznej jest karboksyterapia, która polega na podawaniu dawek dwutlenku węgla. Ten zabieg jest dedykowany pacjentom z różnymi typami łysienia, także łysienia androgenowego.

Dwutlenek węgla wykazuje działanie dotleniające i antyoksydacyjne. Wprowadza się go śródskórnie i wywołuje w miejscu iniekcji zwiększone dotlenienie okolicznych tkanek. Podcza zabiegu w tkankach ma miejsce reakcja dwutlenku węgla z cząsteczkami wody, co sprawia, że powstaje kwas węglowy obniżający ph w tkankach i następuje wzrost szybkości wymiany gazowej. W konsekwencji zabieg karboksyterapii wspiera tworzenie nowych naczyń krwionośnych, poprawia ukrwienie i odżywienie mieszków włosowych.

Przeczytaj również o suplementacji i dostępnych w Kaczyńscy Clinic suplementach.

Data aktualizacji: 02.07.2023