Łupież a wypadanie włosów

Łupież a wypadanie włosów – łupież to problem dosięgający co drugiego Europejczyka. Jest wywołany drożdżakami oraz zmianą składu i ilości sebum w skórze głowy. Czy istnieje związek pomiędzy łupieżem a wypadaniem włosów?

Jak powstaje łupież?

Łupież to dermatoza wywołana złuszczaniem naskórka owłosionej skóry głowy za którą odpowiedzialne są drożdżaki. Złuszczanie naskórka skutkuje pojawianiem się małych łusek, które są widoczne na ubraniach. Łupież jest powszechnym problemem, na który cierpi duża część populacji. Łagodniejszą formą łupieżu jest łupież suchy – można się go łatwo pozbyć z pomocą odpowiednich szamponów, kosmetyków czy diety. Łupież suchy charakteryzuje się łuszczeniem skóry i pojawianiem się łusek w obrębie czubka głowy i skroni. Ma on negatywny wpływ na kondycję włosów, przyczyniając się do ich suchości i łamliwości. Poważniejszą odmianą łupieżu jest łupież tłusty – postawienie prawidłowej diagnozy utrudnia podobieństwo dermatozy do łojotokowego zapalenia skóry, dlatego tak ważna jest konsultacja u dermatologa w klinice medycyny estetycznej w Warszawie. Łupież tłusty wiąże się z nieprzyjemnymi objawami – skóra głowy pacjenta pokryta jest tłustymi, żółtawymi łuskami. Lepkim plamom na głowie może towarzyszyć rumień czy stan zapalny.

Łupież – przyczyny

Łupież wywołują czynniki wewnętrzne tj. grzyby drożdżopodobne Malassezia globosa, Malassezia re- stricta, Malassezia obtuse, Malassezia sloofiae, Malassezia sym- podialis, Malassezia Malassezia furfur, Malassezia pachyderma- tis. Przyczyn łupieżu należy szukać w zaburzeniach pracy odnowy naskórka (hiperproliferacja) oraz zaburzeniach hormonalnych – udowodniono wpływ androgenów na nasilenie łojotoku. Przyczyną łupieżu jest zmiana składu i ilości sebum w skórze głowy. Łupież może być wywołany przez liczne zaburzenia immunologiczne i neurologiczne. Niewłaściwy tryb życia również może mieć wpływ na łupież (czynniki zewnętrzne). Czynnikiem sprzyjającym jest niedostatek cynku, minerałów, magnezu, żelaza, selenu, wapnia i potasu w diecie. Gorące kąpiele przyczyniające się do przetłuszczania się nici również mają wpływ na łupież. Inne przyczyny to nieprawidłowa pielęgnacja włosów – zbyt rzadkie lub niedokładne spłukiwanie szamponu.

– czy istnieje związek?

Łupież suchy, na który cierpi co drugi Europejczyk jest łatwiejszy do wyleczenia. Ta postać łupieżu może prowadzić do wypadania włosów. Badania pokazują, że 40% pacjentów traci włosy z powodu drapania skóry głowy, a łupież bardzo często powoduje takie dolegliwości jak swędzenie. Dlatego łupież suchy może prowadzić do wypadania włosów – drapanie w sposób mechaniczny osłabia mieszki włosowe, co powoduje ich wypadanie. Dzieje się to jednak rzadko. Większy udział w procesie wypadania włosów ma łupież tłusty – nieleczenie tej przypadłości powoduje łysienie, do którego dochodzi na skutek zaprzestania transferowania składników odżywczych do włosów. Zaburza to cykl wzrostu włosa. Ponadto towarzyszący stan zapalny wywołujący swędzenie i zaczerwienienie również staje się przyczyną wypadania włosów.

Leczenie łupieżu – dieta i suplementy

Zaleca się spożywanie produktów bogatych w witaminy F, B6, A i bogatych w kwasy omega – 3. Warto wykluczyć alkohol i nikotynę oraz unikać stresu. Kuracja opiera się na stosowaniu preparatów o działaniu przeciwgrzybiczym zawierającym cyklopiroks z olaminą czy też ketokonazol. Objawy łupieżu najlepiej skonsultować z lekarzem lub trychologiem, który dokonana rozpoznania i zaleci prawidłową kurację.

Zabiegi na nadmierne wypadanie włosów

– klinika medycyny estetycznej Warszawa

Osocze bogatopłytkowe / komórki macierzyste / peptydy

Medycyna estetyczna i trychologia oferują szereg zabiegów pozwalających na redukcję objawów łysienia. Osocze bogatopłytkowe znane jest z pozytywnych właściwości regeneracyjnych stosowanych w medycynie od lat. Precyzyjne podanie go w skórę głowy stymuluje komórki macierzyste mieszków włosowych – następuje przejście stanu uśpienia włosów w stan aktywny. Biozgodny preparat pobrany z krwi pacjenta i poddany obróbce nie wywołuje reakcji niepożądanych – iniekcje powodują wzmocnienie włosów i pobudzenie ich porostu. Efekty osocza bogatopłytkowego na włosy są widoczne po ok. 3 miesiącach.

Komórki macierzyste CGF także są pozyskiwane z krwi pacjenta na drodze odwirowywania, które pozwala na uzyskanie wartościowego preparatu na włosy. Komórki macierzyste podane przez doświadczonego lekarza metodą CGF – w formie mezoterapii czy specjalnego żelu powodują redukcję wypadania włosów. Stymulują również cebulki do wzrostu.

Odżywienie słabych mieszków włosowych i pobudzenie mikrokrążenia skóry głowy może prowadzić do hamowania nadmiernego wypadania włosów. Takie działanie umożliwia terapia peptydowa – jest to specjalny kompleks peptydów wzbogacony o kwas hialuronowy.

W klinice medycyny estetycznej w Warszawie Kaczyńscy Clinic osocze bogatopłytkowe, komórki macierzyste CGF i peptydy podajemy na drodze klasycznej mezoterapii igłowej czy też mikronakłuwania penem. Mezoterapia igłowa to podawanie substancji aktywnych na włosy igłą. Frakcjonowanie penem zamienia igłę na Pen wyposażony w 16 pulsujących igieł. Podczas mezoterapii igłowej i mikroigłowej podawane są wyżej wymienione substancje – dodatkowo skóra głowy jest uszkadzana, co stymuluje jej regenerację.

Data aktualizacji:20.11.2023