Jak leczyć problemy skórne?

Jak leczyć problemy skórne

Jak leczyć problemy skórne?

Jak leczyć problemy skórne? Problemy skórne mogą obniżać samopoczucie pacjenta, powodują dyskomfort, a także często stanowią defekt estetyczny. Do postawienia diagnozy oraz wdrożenia metody leczenia niezbędna jest wizyta u dermatologa oraz przeprowadzenie badań. Również zabiegi medycyny estetycznej tj. chirurgiczne usunięcie pieprzyka, usuwanie znamion i pieprzyków  mogą być pomocne w dermatozach i innych dolegliwościach. Dowiedzmy się, w jaki sposób są leczone problemy skórne.

Jak leczyć problemy skórne

Najczęściej diagnozowane choroby skóry

Wśród najczęściej diagnozowanych chorób i dolegliwości skórnych można wymienić:

Atopowe zapalenie skóry

Wśród objawów tej dolegliwości najbardziej charakterystyczna jest egzema, zmiana kolorytu skóry oraz świąd. Zwykle pierwsze symptomy pojawiają się już w młodym wieku i ulegają nasileniu na przykład na skutek nieodpowiedniej diety czy czynników zewnętrznych.

Łysienie

Wypadanie włosów to niepokojący objaw, który może przyczynić się do obniżonej samooceny zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Często problem dotyczy łysienia plackowatego, czyli miejscowej utraty owłosienia, która jest spowodowana osłabieniem układu immunologicznego. Nieleczone łysienie plackowate może doprowadzić do całkowitej utraty włosów. Przerzedzenie fryzury nierzadko jest także spowodowane zmianami hormonalnymi, uwarunkowaniami genetycznymi, schorzeniami współistniejącymi czy nagłym szokiem. Konieczne jest odpowiednie zdiagnozowanie łysienia oraz wdrożenie prawidłowych metod leczenia.

Często pacjenci zmagają się również z łojotokowym zapaleniem skóry, łuszczycą czy trądzikiem. Dolegliwości te wymagają opieki dermatologa, tak by możliwe było wdrożenie odpowiedniej metody leczenia. Nierzadko jest zalecana również dopasowana dieta, która może wspomóc naturalne funkcjonowanie organizmu, a przy tym wyciszyć objawy. Częstym powodem wizyt u dermatologa są również zmiany skórne znamion.

Konsultacja u dermatologa – jak wygląda?

Po zauważeniu niepokojących zmian skórnych, egzemy lub innych objawów, należy zadbać o otrzymanie odpowiedniej pomocy medycznej. Konsultacja z dermatologiem polega przede wszystkim na wywiadzie z pacjentem, a następnie na badaniu stanu skóry. W przypadku zmian pieprzyków czy znamion dojdzie do dermatoskopii, podczas której lekarz ma szansę dokładnie przyjrzeć się tkance. Zaleca się badanie pieprzyków przynajmniej raz w roku. Dermatoskopia jest bezinwazyjna i nie wywołuje dolegliwości bólowych.

Popularne zabiegi na choroby skóry w gabinecie medycyny estetycznej

W zależności od dolegliwości, można wyróżnić zabiegi medycyny estetycznej, które mogą wspomóc leczenie chorób skórnych lub redukowanie ich widocznych objawów. W przypadku łysienia chętnie wykorzystywana jest mezoterapia igłowa. Podczas zabiegu jest wstrzykiwana śródskórnie odpowiednio dobrana substancja. Ma ona na celu zahamowanie wypadania włosów, a także wsparcie regeneracji cebulek włosowych. Ilość zabiegu mezoterapii igłowej jest dobierana do indywidualnych uwarunkowań pacjenta. Przed terapią niezbędna jest wizyta kwalifikacyjna pozwalająca na wykluczenie przeciwwskazań, takich jak: poważne schorzenia, nowotwory, choroby autoimmunologiczne, alergia na składniki w preparacie wykorzystywanym do mezoterapii igłowej, aktywne infekcje, ciąża oraz laktacja.

Dużym zainteresowaniem w naszym gabinecie medycyny estetycznej cieszy się także peptydowa terapia włosów, która jest stosowana przy wypadaniu włosów spowodowanym łysieniem androgenowym, stresem czy czynnikami zewnętrznymi, takimi jak nieprawidłowa pielęgnacja oraz silne zabiegi stylizacyjne. Ten zabieg jest używany również przed transplantacją włosów lub celem wzmocnienia osłabionych włosów. Peptydowa terapia włosów zakłada wykonanie 4 sesji. Podczas zabiegu przeprowadzane są iniekcje, podczas których wprowadza się pod skórę preparat będący mieszanką 7 peptydów oraz kwasu hialuronowego. Peptydowa terapia włosów jest bezinwazyjna i nie powoduje dyskomfortu. Wymaga jednak wywiadu lekarskiego, aby wyeliminować przeciwwskazania: choroby skóry, infekcje, nowotwory, ciężkie schorzenia, aktywna cukrzyca, leczenie sterydami czy ciąża i laktacja.

W przypadku niepokojących zmian skórnych są stosowane zabiegi dermatochirurgii. Usuwanie znamion i pieprzyków może być wykonane za pomocą metody chirurgicznej lub laseroterapii. Sposób jest dobierany do potrzeb pacjenta oraz rodzaju zmiany skórnej. Po chirurgicznym usunięciu pieprzyka, zmiana jest poddawana badaniu histopatologicznemu celem diagnozy.

Przeczytaj także: Rodzaje mezoterapii igłowej.

Piśmiennictwo

Mamcarz B, Prandecka B. (red.). Medycyna estetyczna w praktyce TOM I, Wydawnictwo Medical Education Sp. z o.o., Warszawa 2010.

Data aktualizacji:20.11.2023