JAK LECZYĆ KĘPKI ŻÓŁTE?

Jak leczyć kępki żółte?

JAK LECZYĆ KĘPKI ŻÓŁTE?

Poznajmy przyczyny, charakterystykę i diagnostykę kępek żółtych, które są bardzo częstym defektem kosmetycznym. Żółtaki można usunąć za pomocą lasera frakcyjnego w klinice medycyny estetycznej, który jest skuteczny i niezwykle precyzyjny.  Sprawdź zatem jak leczyć kępki żółte.

Kępki żółte – charakterystyka

Kępki żółte są grudkowymi zmianami skórnymi, które przybierają żółty lub brązowy kolor. Najczęściej występują w okolicach powiek i wyglądają bardzo nieestetycznie. Wystają ponad powierzchnię skóry i posiadają wgłębienie na środku, przypominając krater wulkanu. Kępki żółte powiek często są objawem towarzyszącym chorób: miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca, cukrzycy czy też chorób nerek lub wątroby.

Wyróżniamy różne rodzaje kępek żółtych. Mogą pojawiać się symetrycznie na górnej i dolnej powiece. Kępki żółte mogą być aksamitne, miękkie, żółte i płaskie. Cechują się niewielkim rozmiarem. Do innych rodzajów kępek żółtych zaliczamy twarde czerwono-żółte guzki, które występują na kolanach łokciach, piętach i pośladkach. U pacjentów mogą pojawiać się też podskórne guzki na dłoniach czy płaski duże plamy występujące w różnych partiach ciała.

Przyczyny występowania kępek żółtych

Przyczynami powstawania kępek żółtych (inaczej żółtaków) powiek jest odkładanie się złogów cholesterolu w powierzchniowych warstwach skóry. W efekcie następuje gromadzenie się lipidów, które są pochłaniane przez makrofagi. Zmagazynowany cholesterol przyjmuje postać komórek piankowatych, które odpowiadają za obraz kliniczny kępek żółtych. Kępki żółte powiek nie niosą ze sobą zagrożenia dla zdrowia pacjenta – nie zaburzają one funkcji powiek. Jednak żółtaki są defektem estetycznym, który można usunąć skutecznie w klinice medycyny estetycznej.

Jak wygląda diagnostyka kępek żółtych?

Diagnostyka żółtaków polega na badaniu poziomu lipidów w surowicy krwi, badaniu moczu i zrobieniu zdjęcia rentgenowskiego. W niektórych przypadkach lekarz może zadecydować o wykonaniu biopsji zmian grudkowych, co ma na celu potwierdzenie diagnozy.

Jak leczyć kępki żółte?

Do częstych metod leczenia tego schorzenia należy: usuwanie kępek żółtych laserem, leczenie chirurgiczne, krioterapia, elektrokoagulacja czy też leczenie poprzez fale radiowe.

Kępki żółte usuwanie laserem

Alternatywą do kiedyś popularnej metody usuwania za pomocą wycięcia skalpelem jest użycie lasera w klinice medycyny estetycznej. Usuwanie kępek żółtych za pomocą  lasera frakcyjnego zapewnia dużą precyzję, pożądany efekt terapeutyczny, brak krwawienia i konieczności zakładania szwów, a także bezbolesność zabiegu. Pacjent do  zabiegu usunięcia kępek w klinice medycyny estetycznej jest znieczulany miejscowo. Laser cechuje się możliwością regulacji intensywności przeprowadzanej ablacji.  Laser frakcyjny CO2 odparowuje zmianę skórną i rozpoczyna proces koagulacji w naczyniach krwionośnych. Następnie dochodzi do powstania mikrouszkodzeń, które pobudzają naturalne procesy regeneracyjne. Po zabiegu usuwania kępek żółtych nie można eksponować rany na światło słoneczne i smarować obszar zabiegowy kremem.

Przeciwwskazania do zabiegu

• opalenizna
  • przyjmowanie leków i ziół o działaniu fotouczulającym
  • bielactwo
  • łuszczyca
  • atopowe zapalenie skóry
  • sucha i wrażliwa skóra
  • ciąża i laktacja

Jakie zabiegi są najczęściej wykonywane w klinice medycyny estetycznej?

Data aktualizacji: 22.10.2021