JAK LECZYĆ BRUKSIZM?

Jak leczyć bruksizm

JAK LECZYĆ BRUKSIZM?

Bruksizm objawia się zgrzytaniem zębami i ich mimowolnym zaciskaniem. Jak leczyć bruksizm? Najskuteczniejszą metodą leczenia szczękościsku jest podanie botoksu przez lekarza medycyny estetycznej.

Co to jest bruksizm?

Bruksizm (szczękościsk) jest to nadmierna aktywność mięśni żwaczy, objawiająca się permanentnym zgrzytaniem zębami i ich mimowolnym zaciskaniem. Nieleczony bruksizm może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia pacjenta. Może powodować ścieranie się szkliwa i koron zębowych, rozchwianie zębów w szczęce, odsłanianie się szyjek zębowych, asymetrię mięśni żwaczy.

Przyczyny bruksizmu

Medycyna nie potrafi odpowiedzieć jasno na pytanie, jakie są przyczyny bruksizmu. Wyróżniamy jednak czynniki, które zwiększają ryzyko wystąpienia choroby, jaką jest szczękościsk. Są to: stres, wady zgryzu prowadzące do nieprawidłowego ustawienia zębów szczęki i żuchwy i niektóre choroby pasożytnicze np. owsica.

Objawy bruksizmu

Najczęstsze objawy szczękościsku to zgrzytanie zębami i mimowolne zaciskanie zębów, które powodują bóle mięśni szczęki i głowy. Skutkiem bruksizmu może być utrata zębów czy szkliwa oraz migreny, napięcia karku, bóle głowy i pleców, zaburzenia równowagi czy problemy ze słuchem. Bruksizm może prowadzić do tzw. „kwadratowej twarzy”, czyli niekorzystnie zmienionego owalu twarzy.

Jak leczyć bruksizm?

Toksyna botulinowa – skuteczna metoda leczenie bruksizmu

Leczenie bruksizmu toksyną botulinową jest skuteczną metodą (bruksizm leczenie). Toksyna botulinowa wykorzystywana do likwidacji zmarszczek czy nadmiernej nadpotliwości znajduje wykorzystanie także w leczeniu szczękościsku. Przed zabiegiem botoksem i bruksizm leczenie lekarz przeprowadza wywiad. Toksyna botulinowa jest wstrzykiwana za pomocą strzykawki z cienką igłą w docelowe mięśnie. Ukłucie przypomina ukąszenie komara. Zabieg botoksem prowadzi do blokowania przekaźnictwa nerwowo-mięśniowego i zmniejszenia napięcia mięśni. Zabieg toksyną botulinową jest ikoną bezpieczeństwa. Pacjent podczas bruksizm leczenie nie odczuwa bólu i może liczyć na szybkie efekty zabiegu. Zabieg botoksu jest krótki – trwa kilkanaście minut. Efekty utrzymują się do 6 miesięcy, następnie zabieg należy powtórzyć. Rekomenduje się wykonanie 2 zabiegów w roku dla osiągnięcia najlepszych efektów. Dodatkowo warto stosować specjalną szynę dobraną przez protetyka, którą będziemy nosić przez pierwsze dwa lata od rozpoczęcia terapii.

Jakie są zalecenie pozabiegowe?

Przez kilka tygodni należy zrezygnować z zabiegów wykorzystujących fale radiowe lub głęboką podczerwień. Nie można korzystać z zabiegów laserowych, solarium i sauny.

Jak leczyć bruksizm?

Poznajmy efekty botoksu w leczeniu bruksizmu

Pacjent po zabiegu odczuwa mniejszy ból i może zaobserwować obniżenie napięcia mięśni. Ten efekt widoczny jest już po 3-7 dniach i utrzymuje się bardzo długo, bo do kilku miesięcy. Następnie trzeba powtórzyć zabieg. Dwuletnia terapia przynosi wyraźną poprawę. Oprócz zmniejszenia dolegliwości bólowych i zaprzestania zgrzytania zębami, zabieg prowadzi do wyszczuplenia rysów twarzy.

• ciąża i karmienie piersią
  • nadwrażliwość na składniki preparatu
  • zaburzenia krzepnięcia krwi
  • zażywanie leków antykoagulacyjnych np. aspiryna
  • zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego
  • stosowanie antybiotyków
  • grypa

Poznaj inne zabiegi wykonywane w Kaczyńscy Clinic.

Data aktualizacji: 20.06.2023