Jak działa finasteryd?

Jak działa finasteryd

Jak działa finasteryd?

Leczenie łysienia androgenowego to nie tylko zabiegi medycyny estetycznej. Dużą rolę walce z objawami łysienia typu męskiego przynosi farmakoterapia. Efektywna terapia finasterydem może zatrzymać objawy łysienia i pobudzić porost włosów. Jak działa finasteryd i jakie są wskazania oraz przeciwwskazania do farmakoterapii?

Jak działa finasteryd

Finasteryd – charakterystyka

Finasteryd to lek przynoszący skuteczne rezultaty w leczeniu łysienia androgenowego. Jest to to kompetycyjny inhibitor 5α-reduktazy typu II, czyli enzymu zlokalizowanego w głównej mierze w mieszkach włosowych. Liczne badania naukowe potwierdzają jego skuteczność w leczeniu łysienia androgenowego.

Finasteryd – działanie

Działanie leku polega na obniżeniu poziomu dwuhydrotestosteronu (DHT)  we krwi oraz zahamowaniu przekształcenia testosteronu w DHT – redukcja jego ilości może wynieść nawet do 70% przy podaniu jednorazowej dawki. Lek przyczynia się do zwiększenia ilości włosów w fazie anagenu i zatrzymania osłabienia mieszków włosowych. W efekcie włosy przestają wypadać, a pacjent może zaobserwować ich wzmożone odrastanie. Jak wiemy androgeny mają wpływ na łysienie – stosowanie finasterydu pozwala na zatrzymanie ich wpływu na wypadanie włosów

Łysienie androgenowe – co to jest?

Łysienie androgenowe (inaczej łysienie typu męskiego) jest spowodowane hormonem – dihydrotestosteronem (DHT), który przyczynia się do miniaturyzacji mieszków włosowych i ich wypadania. Skraca on anagen i wydłuża telogen. DHT powstaje na skutek przekształcenia testosteronu w jego aktywną formę – na skutek działania enzymu – 5α-reduktazy. Na łysienie androgenowe (typu męskiego) mają wpływ takie czynniki jak: uwarunkowanie genetyczne, stres, nieodpowiednia dieta, zanieczyszczenie chemiczne, a także nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV. Bezpośrednim czynnikiem powodującym utratę włosów jest DHT.

Finasteryd – skutki uboczne

Każdy lek obarczony jest ryzykiem skutków ubocznych. Nie inaczej jest w przypadku finasterydu stosowanego na łysienie. Mężczyźni stosujący terapię finasterydem mają problem ze spadkiem libido i zaburzeniami erekcji.  Choć te objawy występują rzadko, bo u 5% mężczyzn odnotowano problemy z jakością nasienia, a u 2% pacjentów nastąpił spadek libido, to jednak warto mieć świadomość ich istnienia.

Finasteryd może powodować skutki uboczne w postaci zmniejszenia objętości ejakulatu czy też powiększenia sutków. Skutkiem ubocznym bywa czasem zwiększenie owłosienia skóry. Stosowanie leku zwykle jest dobrze tolerowane, ale opisane wyżej działania niepożądane mogą wystąpić, dlatego tak ważne jest kuracja przeprowadzona pod kontrolą lekarza.

Finasteryd – przeciwwskazania

Każda farmakoterapia obarczona jest przeciwwskazaniami, dlatego nie każdy może zostać do niej zakwalifikowany. Przeciwwskazaniem do terapii jest nadwrażliwość na składniki preparatu. Pacjenci z chorobami wątroby nie mogą poddać się terapii. Nie zaleca się farmokterapii u mężczyzn powyżej 60 roku życia – ponieważ może być ona mniej skuteczna –  z uwagi na zmniejszoną aktywność 5-alfa-reduktazy typu II w mieszkach włosowych. Nie powinni go przyjmować mężczyźni planujący potomstwo – zaleca się przerwanie stosowania leku miesiąc przed rozpoczęciem starań. Finasteryd może bowiem prowadzić do niepłodności. Zwiększa on poziom gruczołu krokowego w organizmie – pacjent stosujący lek powinien o tym poinformować swojego urologa lub lekarza prowadzącego. Z farmakoterapii finasterydem nie mogą skorzystać osoby z depresją i zmianami nastroju, rakiem gruczołu krokowego, rakiem piersi.

Wskazania

Finasteryd stosuje się na leczenie objawów łysienia androgenowego (typu męskiego). Nie jest to jedyne zastosowanie leku – w medycynie wykorzystywany jest do leczenia łagodnego rozrostu gruczołu krokowego. Działanie leku redukuje rozmiar gruczołu krokowego i ma korzystny wpływ na przepływ moczu i redukcję objawów choroby. W leczeniu rozrostu gruczołu krokowego finasteryd może uchronić pacjenta przed koniecznością operacji.

Dawkowanie a finasteryd – efekty

Po kuracji prowadzonej przez lekarza, pierwsze efekty finasterydu pojawiają się od 3 do 6 miesięcy od rozpoczęcia terapii. Pełny efekt terapeutyczny jest możliwy do osiągnięcia po 12 miesiącach. Jakie są finasteryd efekty? Prowadzi on do zahamowania wypadania włosów, w późniejszym etapie stymuluje porost włosów. Na każdego pacjenta lek może działać indywidualnie. Niektórzy pacjenci mogą zauważyć wzrost gęstości włosów. Lekarze zalecają regularne przyjmowanie leku przez 12 lub 24 miesiące. Przerwanie kuracji może doprowadzić do utraty osiągniętych efektów.

Lek powinno się przyjmować pod kontrolą lekarza. Badania udowodniły, że maksymalne efekty można osiągnąć dzięki przyjmowaniu leku przez 24 miesiące. Efekty mają związek z częstotliwością przyjmowania leku. Po 3 miesiącach u pacjenta ustępuje lub zmniejsza się łojotok. Po 4 miesiącach farmakoterapii obserwuje się hamowanie wypadania włosów, a po 8-12 miesiącach pojawiają się pierwsze symptomy odrastania włosów. Kolejny rok terapii przynosi zwiększenie grubości i wytrzymałości włosów oraz poprawę pigmentacji.

Efekty lecznicze finasterydu koncentrują się także wokół mieszków włosowych – wpływa na cykl włosowy na skutek zatrzymania apoptozy komórek mieszka włosowego (keratynocytów, melanocyty i fibroblasty brodawki włosa). Liczne badania udowodniły, że lek zapobiega dalszej utracie włosów sposób całkowity  u 70% pacjentów i częściowo u 37%. Lek działa selektywnie i rzadko prowadzi do działań niepożądanych. Zaleca się dawkę 1 mg dziennie – lek może być stosowany tylko u mężczyzn.

Sprawdź także: kwas hialuronowy i toksyna botulinowa.

Piśmiennictwo

Walkowiak H. Zastosowanie finasterydu w leczeniu łysienia androgenowego męskiego. Post Dermatol Alergol 2007; 3: 133-139.

Data aktualizacji: 26.01.2024