Choroby wywołujące wypadanie włosów

Choroby skóry głowy jak: łupież, łojotokowe zapalenie skóry głowy, grzybica skóry głowy prowadzą do wypadania włosów. Jak się okazuje choroby ustrojowe (cukrzyca, Hashimoto) również mogą powodować łysienie. Prawidłowe zdiagnozowanie choroby skóry głowy lub rodzaju łysienia wymaga kompleksowej diagnostyki. Leczenie łysienia w klinice medycyny estetycznej w Warszawie umożliwia zahamowanie jego objawów. Dowiedz się, jakie są choroby wywołujące wypadanie włosów.

Choroby wywołujące wypadanie włosów

Choroby skóry głowy

Jedną z chorób jest łupież owłosionej skóry głowy. Charakteryzuje go złuszczanie skóry głowy w formie drobnych płatków. Przyczyną powstawania łupieżu jest obecność drożdżaków Malassezia furfur. Literatura naukowa typuje czynniki sprzyjające schorzeniu tj. niewłaściwy, wzmożony proces odnowy komórek naskórka, zaburzenia immunologiczne, hormonalne, neurologiczne. Do łupieżu może prowadzić niewłaściwa dieta uboga w magnez, żelazo, selen, cynk, wapń, potas. Łupież dzielimy na suchy i tłusty. Inny z rodzajów łupieżu – pstry cechuje się powstawaniem żółtobrunatnych plam. Łupież pstry jest to dermatoza o nawracającym przebiegu, a w toku rozwoju choroby u pacjenta pojawiają się odbarwienia wywołane ekspozycją na światło słoneczne. Łupież suchy charakteryzuje się zmianami w postaci szaro-białych, drobnootrębiastych sypkich łusek. Występują one na czubku głowy i w obrębie skroni. Łupieżowi sypkiemu towarzyszą  łamliwe i suche włosy. Łupież tłusty cechuje się występowaniem łusek o żółtawym zabarwieniu, które są widoczne na szczycie głowy. Łupież może przyczyniać się do wypadania włosów.

Łojotokowe zapalenie skóry głowy – to jednostka chorobowa nazywana inaczej ŁZS (Seborrheic dermatitis) lub wypryskiem łojotokowym. Objawami choroby jest zapalenie skóry o charakterze przewlekłym, któremu towarzyszy silny świąd skóry głowy oraz łuszczenie. Zapalenie skóry może przenosić się na tułów, twarz, brwi i uszy. Przyczyną choroby jest proliferacja lipofilnych drożdżaków z gatunku Malassezia – Malassezia spp.

Jedną z najczęstszych chorób skóry głowy jest grzybica skóry owłosionej. Objawem jest świąd i zmiany nie tylko w obrębie skóry głowy, ale i włosów oraz skóry brody. Za chorobę odpowiedzialne są grzyby tj. Microsporum audouini, Microsporum canis, Trichophyton mentagrophytes (gypseum), Trichophyton tonsurans, Trichophyton schoenleini, Trichophyton violaceum. Przyczyną grzybicy może być osłabienie organizmu, długotrwała antybiotykoterapia, nieprawidłowa higiena skóry głowy. Leczenie polega na farmakoterapii – podaje się leki doustne z grup flukonazolu i leki miejscowe. Istnieje wiele rodzajów grzybicy skóry głowy – np. grzybica strzygąca. Grzybica strzygąca powierzchowna charakteryzuje się łamliwością i przerzedzeniem włosów. Z kolei grzybica strzygąca głęboka wiąże się z dużym stanem zapalnym o wyraźnie zaznaczonych brzegach. Objawami towarzyszącymi jest: przerzedzenie włosów, bliznowacenie i treść ropna w obrębie mieszków włosowych.

Łuszczyca skóry głowy prowadzi do łuszczenia skóry głowy powiązanego z suchością. Pacjent może zauważyć łuski, plamy lub czerwono-brązowe grudki na skórze głowy. Chorobie towarzyszy stan zapalny, a przyczyną łuszczycy są: stres, przebyte infekcje wirusowo-bekteryjne, stosowanie niektórych leków.

Do innych chorób powodujących wypadanie włosów zaliczamy zapalenie mieszków włosowych. Wywołują je bakterie przedostające się w obręb gruczołów łojowych, co sprawia, iż pacjent musi zmagać się z krostkami i grudkami pojawiającymi się na powierzchni skóry głowy. Leczenie polega na podawaniu antybiotyków stosowanych doustnie i/lub miejscowo.

Choroby ustrojowe przyczyniające się do wypadania włosów

Choroby niezwiązane ze skórą głowy także mogą powodować łysienie. Leczenie wypadania włosów jest w tym przypadku konsekwencją choroby lub skutkiem przyjmowanych leków. Toczeń układowy to choroba autoimmunologiczna, która objawia się rumieniem i nadwrażliwością na światło słoneczne, zmianami skórnymi oraz nadmiernym wypadaniem włosów. Cukrzyca powoduje łysienie o charakterze rozlanym (mechanizm telogenowy), a włosy przerzedzają się na szczycie głowy. Pacjenci z niewyrównaną cukrzycą mierzą się z negatywnymi konsekwencjami choroby w postaci łysienia i łojotoku. Regularne stosowanie insuliny hamuje proces wypadania włosów. U kobiet występowanie zespołu policystycznych jajników objawia się łysieniem androgenowym (typu męskiego). Przy chorobach wątroby często obserwuje się łysienie rozlane, które związane jest z zaburzeniami metabolizmu aminokwasów.

Choroba tarczycy – Hashimoto również może prowadzić do łysienia telogenowego i przedwczesnego siwienia włosów. Z kolei autoimmunologiczne zapalenie tarczycy objawia się łysieniem o charakterze telogenowym.

Menopauza wywołana na skutek spadku estrogenów oraz przyrostu androgenów powoduje nadmierne wypadanie włosów u kobiet. Podczas klimakterium kobiety mogą zmagać się zarówno z łysieniem typu żeńskiego, jak i  łysieniem włókniejącym czołowym. Przyczyną wypadania włosów podczas menopauzy są nie tylko zmiany hormonalne, ale i przyjmowanie niektórych leków mających negatywny wpływ na fizjologię włosów.

Leczenie nadmiernego wypadania włosów

– klinika medycyny estetycznej w Warszawie

Prawidłowe zdiagnozowanie choroby skóry głowy lub rodzaju łysienia wymaga kompleksowej diagnostyki w klinice medycyny estetycznej w Warszawie. Często wymaga to konsultacji dermatologicznej i trychologicznej w celu poznania złożonych przyczyn choroby. Leczenie nadmiernego wypadania włosów koncentruje się na podawaniu środków farmakologicznych lub zaleceń dotyczących zmiany diety. Medycyna estetyczna wypracowała na przestrzeni ostatnich lat skuteczne zabiegi o potwierdzonej badaniami klinicznymi skuteczności w leczeniu różnych postaci łysienia.

W klinice medycyny estetycznej Kaczyńscy Clinic w Warszawie wdrażamy dopasowaną do wskazań pacjenta terapię, która jest skutkiem rzetelnego i holistycznego rozpoznania choroby.

Skuteczną metodą zabiegową na łysienie jest mezoterapia igłowa skóry głowy wspomagana osoczem bogatopłytkowym, komórkami macierzystymi lub peptydami biomimetycznymi. Ogólną zasadą mezoterapii skóry głowy jest pobudzenie mikrokrążenia i rewitalizacja cebulek włosów oraz stymulacja porostu włosów poprzez iniekcje w skórę głowy. Skuteczność zabiegów wspierają substancje aktywne podawane pod skórę głowy. Zamiennie do mezoterapii igłowej stosujemy mikronakłuwanie penem wzbogacone egzosomami lub czynnikami wzrostu(mezotarapia mikroigłowa).

Od wielu lat w leczeniu łysienia praktykujemy terapię peptydową. Kompleks 7 aminokwasów i kwasu hialuronowego ma dobroczynny wpływ na łodygę włosa, mieszki włosowe i cebulki tudzież poprawia ukrwienie skóry głowy. Doskonale znanym zabiegiem w leczeniu nadmiernego wypadania włosów jest karboksyterapia oparta na dobroczynnym działaniu dwutlenku węgla i iniekcji.

Metodą stymulacji porostu włosów są komórki macierzyste. Pobrana z fałdu brzusznego lub uda tkanka tłuszczowa pacjenta jest odpowiednio obrabiana, a w wyniku tego procesu otrzymujemy wyizolowane komórki macierzyste. Następnie materiał pozyskany z tkanki tłuszczowej jest aktywowany za pomocą próbki krwi. Po uprzednim podaniu znieczulenia miejscowego, uzyskany preparat jest wstrzykiwany metodą mezoterapii w skórę głowy. Zabieg jest bezbolesny i komfortowy dla pacjenta.

Piśmiennictwo

P. Styczeń, Włosom na ratunek, [w:] Art Of Beauty Nr 2 2015.

Data aktualizacji:20.11.2023