Bruksizm – czy zgrzytanie zębami jest niebezpieczne?

Bruksizm - czy zgrzytanie zębami jest niebezpieczne

Bruksizm – czy zgrzytanie zębami jest niebezpieczne?

Bruksizm – czy zgrzytanie zębami jest niebezpieczne? Według niektórych źródeł naukowych aż 8% populacji cierpi na bruksizm. Poznajmy etiologię, objawy i sposoby leczenia bruksizmu, którego jednym z objawów jest zgrzytanie zębami.

Bruksizm - czy zgrzytanie zębami jest niebezpieczne

Definicja bruksizmu

Bruksizm jest chorobą, której podłożem jest aktywność mięśni żucia i mimowolne skurcze mięśni żwaczy. Najczęstszymi objawami bruksizmu są: mimowolne zaciskanie zębów i zgrzytanie zębami. Bruksizmowi towarzyszą zaburzenia snu, bo do zgrzytania zębami często dochodzi w nocy. Choroba dotyka pacjentów w różnym wieku. Etymologia słowa „bruksizm” pochodzi z języka greckiego i oznacza „zgrzytać zębami”.

Etiologia choroby

Etiologia bruksizmu jest złożona i trudna do jednoznacznej klasyfikacji. Liczne źródła naukowe przedstawiają różne spojrzenie na tę tematykę. Możemy wyróżnić czynniki, które mają decydujący wpływ na pojawienie się choroby. Przyczyny bruksizmu to: uwarunkowania genetyczne, stres, wady zgryzu, obecność pasożytów w organizmie.

Istnieją jeszcze przyczyny zewnętrzne, które lekarz powinien przeanalizować podczas wywiadu lekarskiego: urazy głowy, tężec, zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, padaczka z ogniskami występującymi w obrębie płatów skroniowych, zespoły otępienne, zanik oliwkowo-mostowo-móżdżkowy, krwotoki do móżdżku.

Objawy bruksizmu

– czy zgrzytanie zębami

jest niebezpieczne?

Nieleczony bruksizm może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Bruksizm – czy zgrzytanie zębami jest niebezpieczne? Po pierwsze zgrzytanie zębami prowadzi do ścierania ich powierzchni, pękania szkliwa, czy w skrajnych przypadkach nawet do ich rozchwiania, złamania zębów czy uszkodzenia dziąseł. Szczękościsk może powodować stany zapalne okolicy zębów i dziąseł. Przypadki zmian zwyrodnieniowych w obrębie stawów – żuchwowych także nie są odosobnione. Szczękościsk może mieć negatywny wpływ na układ nerwowy, powodując migreny, bóle głowy czy zaburzenia równowagi. Pacjenci mogą odczuwać nieprzyjemne bruksizm objawy w postaci zaburzeń słuchu czy napięcia karku. Szczękościsk powoduje także problem zmienionego owalu twarzy.

Bruksizm – jak leczyć?

Mimo złożonej etiologii choroby, bruksizm można skutecznie leczyć w klinice medycyny estetycznej w Warszawie. Najbardziej skuteczną metodą leczenia bruksizmu jest botoks. Podanie toksyny botulinowej może stanowić uzupełniającą lub samodzielną terapię w klinice medycyny estetycznej

Botoks to inaczej toksyna botulinowa – naturalna toksyna, która jest wytwarzana przez bakterię Clostridum botulinum. Od wielu lat jest ona stosowana w medycynie estetycznej w leczeniu bruksizmu czy migreny. Dzieje się tak, ponieważ toksyna botulinowa hamuje uwalnianie acetylocholiny – neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za przekaz impulsów pomiędzy nerwami a mięśniami. W konsekwencji botoks blokuje połączenia między zakończeniami nerwów a unerwianymi przez nie mięśniami. Leczenie szczękościsku botoksem przynosi efekty w postaci zapobiegania zaciskania mięśni żwaczy.

Zabieg leczenia bruksizmu botoksem

Zabieg leczenie bruksizmu rozpoczyna się od konsultacji, podczas której lekarz przeprowadza wywiad lekarski i zleca lub analizuje badania pacjenta. Po postawieniu diagnozy i odrzuceniu ewentualnych przeciwwskazań do zabiegu, można rozpocząć procedurę.  Lekarz dobiera bezpieczną i adekwatną dawkę botoksu do indywidualnych wskazań pacjenta. Botoks podaje się za pośrednictwem iniekcji w obszar mięśni żwaczy. Wymaga to ogromnej precyzji i doświadczenia, dlatego warto wybrać renomowaną klinikę medycyny estetycznej w Warszawie. Podanie toksyny botulinowej  to  procedura praktycznie bezbolesna i w pełni komfortowa dla pacjenta. Zabieg trwa kilkanaście minut, jest nieinwazyjny i nie wymaga hospitalizacji.

Leczenie bruksizmu – efekty

Zabieg botoksem w klinice medycyny estetycznej Warszawa prowadzi do zaniku połączeń nerwowych w mięśniach, co zatrzymuje ich nadmierne kurczenie. Na pierwsze efekty botoksu, czyli terapii leczenia bruksizmu pacjent może liczyć już po 2-3 dniach – wówczas odczuwa spadek napięcia mięśni szyi czy zaciskania zębów oraz redukcję bólu głowy. Pełne efekty botoksu są po ok. 14 dni od zabiegu leczenia bruksizmu toksyną botulinową, a wyszczuplenie twarzy pojawia się od 4-6 tygodni po zabiegu. Leczenie bruksizmu toksyną botulinową jest skuteczne i pozwala na rozluźnienie mięśni, co zmniejsza objawy zgrzytania zębami. Inną korzyścią zabiegu jest wyszczuplenie dolnej części twarzy. Zabieg nie wymaga rekonwalescencji, ponieważ jest nieinwazyjny i bezpieczny.

Jedną z metod leczenia jest terapia szyną relaksacyjną, którą pacjent zakłada na noc na zęby. Jednak ta terapia nie zawsze przynosi pożądane skutki.

Przeczytaj także Jakie zabiegi są najczęściej wykonywane w klinice medycyny estetycznej?

Piśmiennictwo

Paweł Onopiuk, Zofia Dąbrowska, Katarzyna Rosłan, Barbara Onopiuk, Ewa Dąbrowska, Bruksizm parasomicznym czynnikiem zaburzenia snu, Holistyczny wymiar współczesnej medycyny. T. 4. Praca zbiorowa. Red. Elżbieta Krajewska-Kułak, Cecylia Regina Łukaszuk, Jolanta Lewko, Wojciech Kułak, Białystok 2018, s.453-464.

Data aktualizacji: 16.10.2022