LECZENIE BRUKSIZMU

Leczenie bruksizmu toksyną botulinową

Bruksizm (szczękościsk) to zgrzytanie zębami i ich mimowolne zaciskanie, które jest spowodowane nadmierną aktywnością mięśni żwaczy. Nieleczony bruksizm może prowadzić do ścierania się szkliwa oraz koron zębowych, rozchwiania się zębów w szczęce, asymetrii mięśni żwaczy czy odsłaniania się szyjek zębowych. Medycyna do dziś nie jest w stanie określić jednoznacznych przyczyn bruksizmu. Jednak wyróżnia się czynniki, których występowanie zwiększa ryzyko wystąpienia choroby szczękościsku. Należą do nich: uwarunkowania genetyczne, wady zgryzu, nietolerancje pokarmowe, wady jamy ustnej, nerwice, nieprawidłowo dobrane plomby i protezy czy korony, częste żucie gumy czy stosowanie używek takich jak: alkohol czy palenie papierosów oraz niektóre choroby pasożytnicze jak: owsica.

Na skróty:

Poznajmy objawy bruksizmu

Do najczęstszych i najbardziej typowych objawów bruksizmu (szczękościsku) należy: zgrzytanie zębami (szczególnie w nocy). Inne objawy to zaciskanie szczęki i mimowolne ruchy oraz tarcie zębami, które prowadzą do ścierania się szkliwa czy częstych bólów głowy. Szczękościsk może powodować utratę zębów czy napięcie karku oraz prowadzić do zmienionego owalu twarzy („kwadratowa twarz”).

Skuteczne metody na bruzdy marionetki

Leczenie bruksizmu toksyną botulinową

Zabieg leczenia bruksizmu toksyną botulinową rozpoczyna się od wywiadu lekarskiego i zakwalifikowania pacjenta do zabiegu. Lekarz wstrzykuje botoks za pomocą strzykawki z cienką igłą w mięśnie. Zabieg bruksizm leczenie nie jest bolesny i pacjent czuje się podczas niego komfortowo. W efekcie botoks (toksyna botulinowa) blokuje przekaźnictwo nerwowo-mięśniowe i zmniejsza napięcie mięśni. Zabieg leczenia bruksizmu toksyną botulinową trwa kilkanaście minut i jest nieinwazyjny oraz wysoce skuteczny.

LECZENIE BRUKSIZMU – EFEKTY ZABIEGU

Efektem zabiegu bruksizm leczenie jest odczuwanie mniejszego bólu przez pacjenta i obniżenie napięcia mięśni. Efekty widoczne są już po 3-7 dniach, a utrzymują się one nawet do 6 miesięcy. Po tym okresie warto powtórzyć zabieg. Podczas 2-letniej terapii pacjenci uzyskują wymierne efekty i znaczną poprawę, podczas której objawy bruksizmu znacznie zmniejszają się lub całkowicie ustępują. Zabieg prowadzi do wyszczuplenia rysów twarzy.

WSKAZANIA

• zgrzytanie zębami w nocy i nadmierne zaciskanie mięśni
  • ścieranie się szkliwa i koron zębowych
  • zmiany zwyrodnieniowe w stawach żuchwowo-skroniowych