Wyprysk rąk

Z artykułu dowiemy się, czym tak naprawdę jest wyprysk rąk i jakie jest podłoże choroby. Przedstawimy też sposoby leczenia wyprysku, którego skuteczną formą jest laser excimerowy i farmakoterapia.

Wyprysk rąk

Wyprysk rąk – co to jest?

Definicja wyprysku rąk stała się przedmiotem sporu w literaturze medycznej. Wypryskiem rąk określamy stan zapalny kończyn górnych, który jest wywołany kontaktem skóry z substancjami drażniącymi i uczulającymi o podłożu atopii. Tej jednostce chorobowej towarzyszą objawy: naciek, grudki, pęcherzyki, złuszczanie czy hiperkeratoza (nadmierne rogowacenie skóry na rękach). Inne objawy spotykane u pacjentów z tym problemem skórnym to świąd, pieczenie. Warto dodać, że obraz mikroskopowy choroby cechuje się stanem gąbczastym, akantozą (pogrubienie warstwy kolczystej naskórka), parakeratozą (nadmierne rogowacenie nabłonka) i naciekami limfocytowymi i granulocytowymi. Jest to   choroba, którą należy skonsultować z dermatologiem.

Rodzaje wyprysków rąk

Wyróżniamy różne rodzaje wyprysków rąk. Na wyprysk kontaktowy dłoni składają się różne odmiany wyprysku o rozmaitej etiologii (podłoże alergiczne, podrażnienie czy wyprysk proteinowy). Objawami wyprysku kontaktowego dłoni są swędzące grudki i pęcherze, suchość i łuszczenie się skóry oraz jej pękanie. Wypryskowi potnicowemu towarzyszy rumień, swędzenie i pojawienie się pęcherzyków oraz ropy.

Wyprysk pieniążkowaty cechuje się ogniskami zapalnymi o okrągłym lub owalnym kształcie o średnicy do 2 cm. Ich nazwa wzięła się od formy wyprysku, która przypomina monetę. Objawem wyprysku pieniążkowatego jest silny świąd, a sama choroba ma charakter przewlekły i nawrotowy. Nie znamy etiologii tego schorzenia. Niektórzy badacze podają, że wyprysk pieniążkowaty może mieć związek z bakteryjnymi ogniskami zapalnymi w organizmie. Wyprysk atopowy związany jest z Atopowym Zapaleniem Skóry (AZM) – czyli chorobą, która rozpoczyna się we wczesnym dzieciństwie. Wyprysk atopowy cechuje się występowaniem silnego świądu w obrębie rąk i innych partii ciała.

Leczenie wyprysków rąk

u dermatologa w Warszawie

Diagnostyka wyprysku rąk odbywa się poprzez wywiad lekarski i ocenę wykwitów skórnych. Dermatolog odrzuca też występowanie innych chorób o podobnych objawach jak: łuszczyca, grzybica skóry czy świerzb. Czasem wyprysk rąk bywa diagnozowany u alergologa. Leczenie wyprysków rąk jest miejscowe i w dużej mierze opiera się na stosowaniu kortykosteroidów oraz kremów o łagodzącym działaniu. Ostra postać wyprysku rąk leczona jest steroidami. W razie nadkażenia bakteryjnego, dermatolog Warszawa przepisuje preparaty antyseptyczne. Inne metody leczenia tej przypadłości to stosowanie okładów z kwasem borowym czy roztworu soli fizjologicznej. Dermatolog może przepisać też leki antyhistaminowe, które prowadzą do łagodzenia świądu. Przewlekły wyprysk rąk leczy się za pomocą emolientów. Wówczas pacjent powinien zwrócić uwagę na ochronę skóry przed substancjami drażniącymi czy alergenami i przed wilgocią.

Przeczytaj także Jakie zabiegi są najczęściej wykonywane w klinice medycyny estetycznej?

Piśmiennictwo

Batycka-Baran1 A., Baran W., Szepietowski1 J., Leczenie przewlekłego wyprysku rąk, „Postępy Dermatologii i Alergologii” 2009, nr 2

Śpiewak R. Contact dermatitis in atopic individuals. Curr Opin Allergy Clin Immunol. 2012; 12(5): 491–497, doi: 10.1097/ACI.0b013e328357b05a, indexed in Pubmed: 22885887.

Data aktualizacji: 14.06.2023