Szczękościsk – przyczyny i leczenie botoksem

szczękościsk

Szczękościsk – przyczyny i leczenie botoksem

Szczękościsk, czyli niemożność otwarcia ust. Zazwyczaj jest objawem innej dolegliwości (np. bruksizmu) i ważna w tym przypadku jest właściwa diagnostyka, aby lekarz mógł stwierdzić przyczynę i wykluczyć poważne choroby. Ma to przede wszystkim wpływ na dalsze leczenie pacjenta z tą przypadłością.

Szczękościsk – co to jest?

Jest to częściowy, czasowy lub całkowity brak możliwości otwarcia jamy ustnej wskutek odruchowego skurczu mięśni stawu skroniowo-żuchwowego – mięśni żwacza, mięśnia skroniowego i mięśni skrzydłowych.

Szczękościsk przyczyny to m.in. stany zapalne w okolicy stawu żuchwowo-skroniowego, zębów lub gardła. Może być także objawem urazu, ekstrakcji zęba, bruksizmu, udaru mózgu, zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych czy schorzeń układu nerwowego (np. padaczki, porażenia nerwu, guzów). Inne szczękościsk przyczyny to także wrodzone zesztywnienie stawu skroniowo-żuchwowego.

Przy szczękościsku czasem występują objawy, które mogą sugerować jego przyczynę jak: ból gardła, ucha, wysoka temperatura, ropień okołomigdałkowy, bóle głowy, przeskakiwanie żuchwy podczas jedzenia.

Po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych badań u pacjenta i wykryciu przyczyny, lekarz może podjąć dalsze kroki. W przypadku infekcji wdraża się odpowiednie środki farmakologiczne. Jeśli przyczyną są choroby zębów, pacjent kierowany jest na leczenie stomatologiczne.

Bruksizm przyczyną szczękościsku –

jak można go leczyć?

Do kliniki medycyny estetycznej trafiają coraz częściej pacjenci, u których szczękościsk jest objawem bruksizmu. Dolegliwość ta charakteryzuje się mimowolnym zaciskaniem zębów i zgrzytaniem, a najczęściej występuje u pacjentów podczas snu. Nieleczony bruksizm może prowadzić do takich konsekwencji jak: ból mięśni szczęki i głowy, problem ze słuchem, zniszczenie szkliwa, rozchwiani,  a nawet utrata zębów.

W naszej klinice medycyny estetycznej oferujemy skuteczne bruksizm leczenie poprzez wstrzyknięcie botoksu, czyli toksyny botulinowej. Botoks działa ona rozluźniająco i zmniejsza napięcie mięśni, co prowadzi do zaprzestania zgrzytania zębami. Po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem i wykluczeniu przeciwwskazań, lekarz wstrzykuje botoks cienką igłą w docelowe mięśnie. Zabieg bruksizm leczenie jest bezbolesny i trwa ok. 15 min, a efekty utrzymują się nawet do 6-ciu miesięcy. Aby terapia bruksizm botoks była trwalsza, zabieg bruksizm leczenie należy powtórzyć. Rekomendujemy dwa zabiegi bruksizm botoks w roku przez 2 lata. Po tym czasie następuje wyraźna poprawa u większości pacjentów.

Jakie zabiegi są najczęściej wykonywane w klinice medycyny estetycznej?

Data aktualizacji: 12.11.2021