Rogowacenie mieszkowe

Rogowacenie mieszkowe (inaczej rogowacenie okołomieszkowe) to zaburzenie skóry najczęściej występująca na udach, ramionach, policzkach, przedramionach, pośladkach czy brzuchu. Jej cechą wyróżniającą są czerwone grudki znajdujące się obok mieszków włosowych. Jakie może mieć konsekwencje dla zdrowia i jak sobie z nim radzić?

Rogowacenie mieszkowe

Rogowacenie mieszkowe – na czym polega problem?

Jest to choroba skóry objawiająca się małymi grudkami o czerwonym zabarwieniu, które zlokalizowane są w obrębie mieszków włosowych. Grudki często zakończone są charakterystycznym rogowym czopem. Objawami towarzyszącymi choroby są: nadmierne wysuszenie naskórka, przerost w okolicy mieszka włosowego, przebarwienia pozapalne okołomieszkowe czy świąd, pieczenie, stan zapalny. Za to schorzenie odpowiada nadmierne rogowacenie ujść mieszków włosowych. W wyniku gromadzenia się nadmiaru zrogowaciałego naskórka w mieszku dochodzi do zahamowania wyrastania włosów, bo tkwią one w kanalikach. Wówczas można mówić o problemie wrastających włosków.

Konsekwencją choroby może być wtórny zanik mieszków i utrata włosów, dlatego warto skonsultować się z dermatologiem, gdy podejrzewamy u siebie rogowacenie mieszkowe. Na rogowacenie okołomieszkowe najbardziej narażeni są pacjenci ze skórą wrażliwą, atopową, łojotokową, trądzikową. Objawy najczęściej zaostrzają się zimą i jesienią. Ta przypadłość najczęściej występuje na udach, ramionach, policzkach, przedramionach, pośladkach czy brzuchu.

Rogowacenie mieszkowe – przyczyny

Za główne przyczyny schorzenia podaje się niedobór witaminy A, predyspozycje genetyczne tudzież zmiany hormonalne. Często rogowacenie okołomieszkowe  jest objawem współistniejącym chorób dermatologicznych jak: atopowe zapalenie skóry, zaburzenia naczynioruchowe, rybia łuska. Może mieć charakter nabyty – wówczas wywołuje je nadmierne przesuszenie skóry. Przyczyn schorzenia upatruje się także w niewłaściwej diecie. Czynnikami determinującymi są: zaburzony proces rogowacenia się naskórka czy zapalenie mieszka włosowego. Brak odpowiedniej pielęgnacji skóry również może być powodem wystąpienia schorzenia.

Rogowacenie mieszkowe – leczenie

Chorobę można leczyć poprzez peelingi chemiczne. Kwas TCA prowadzi do złuszczania skóry i wyrównania kolorytu oraz gładkości skóry. Innym rozwiązaniem jest hydropeeling – czyli składający się z czterech etapów zabieg: oczyszczenia skóry, eksfoliacji, ekstrakcji, infuzji. Zabieg przynosi pozytywne efekty w leczeniu rogowacenia mieszkowego.

Jedną z metod radzenia sobie z rogowaceniem okołomieszkowym, poza zastosowaniem peelingów, jest laser do depilacji. Laserowe usuwanie owłosienia, czyli epilacja laserowa to skuteczna metoda pozbywania się owłosienia. Jest to trwała redukcja owłosienia utrzymująca się dłużej niż jeden cykl wzrostu włosa (4-12 miesięcy). Laser do depilacji wykorzystuje zjawisko selektywnej fototermolizy. Jest to wybiórcze ogrzanie z wykorzystaniem absorpcji światła. Światło lasera pochłaniane jest przez melaninę (chromofor), co skutkuje degradacją cebulek włosowych i ich obumieranie, zapewniając trwałe usunięcie włosów. Efektem epilacji laserowej jest uszkodzenie komórek reprodukcyjnych w mieszku.

Laser do depilacji marki Cocoon Medical

– odpowiedź na rogowacenie mieszkowe

W naszej klinice medycyny estetycznej w Warszawie złotym standardem jest laser hiszpańskiej marki Cocoon Medical. Jest to innowacyjne urządzenie, wysyłające trzy rodzaje fal: diodową, blend i ND:YAG, co podnosi skuteczność epilacji laserowej. Zaletą głowicy blend jest możliwość usuwania owłosienia nawet u pacjentów ze świeżą opalenizną i przez cały rok. Laser marki Cocoon Medical odznacza się możliwością wysyłania krótszych impulsów dla poziomów energii epilacji – jest to możliwe dzięki mocy do 4800 W. W efekcie laserowe usuwanie włosów może być skuteczniejsze. Pacjent nie musi martwić się ryzykiem poparzenia skóry, bo to urządzenie w rękach doświadczonego specjalisty nie stwarza takiego zagrożenia.

Bezpieczeństwo zabiegu w synergii z systemem Crystal Freeze (system chłodzący) obniżają dolegliwości bólowe do minimum, co zapewnia pełny komfort pacjenta. Dwa tryby – statyczny i dynamiczny to cechy wpływające na szybkość zabiegu i bezpieczeństwo. Ważną funkcją urządzenia jest możliwość równomiernego rozłożenia temperatury w skórze – dlatego skóra pacjenta nie jest narażona na poparzenia. Laser wykorzystuje zjawisko selektywnej fototermolizy. To znaczy, że światło lasera pochłaniane jest wybiórczo przez struktury mieszka włosowego, w których znajduje się melanina. Energia zamieniana jest na ciepło, skutkując niszczeniem tych elementów włosa, które odpowiedzialne są za wzrost. Energia lasera prowadzi do trwałego usunięcia włosów i destrukcji mieszków włosowych za sprawą nagrzania ich do wysokiej temperatury dzięki ultrakrótkim impulsom lasera. Całkowicie można usunąć tylko włosy w fazie wzrostu, lecz na powierzchni skóry znajdują się także włosy w fazie spoczynku i uśpienia. Aby skutecznie usunąć je wszystkie należy przeprowadzić serię od 3 do 10 zabiegów depilacji laserowej.

Jest to laser diodowy z głowicą BLEND, który można stosować do wszystkich kolorów włosów. Najwyższa moc, szybkość i dedykowany aplikator poprawiają efektywność i skracają czas laserowego usuwania włosów. Rekomenduje się średnio od 6 do 8 serii zabiegów laserem diodowym do depilacji dla trwałego usunięcia włosów. Odstępy pomiędzy zabiegami powinny wynosić od 4 do 12 tygodni.

Data aktualizacji: 20.11.2023