Opuchnięte powieki

Obrzęk powiek może być spowodowany m.in.: alergią, zapaleniem spojówek, procesami starzenia, nieprawidłową dietą. Obrzęk może utrudniać codzienne funkcjonowanie. Szerokie spektrum zabiegów medycyny estetycznej – od laseroterapii, poprzez autologiczne wypełniacze, aż po plastykę powiek może pomóc pacjentowi w pozbyciu się tej dolegliwości. Objawy obrzęku na powiekach należy skonsultować z lekarzem, który postawi prawidłową diagnozę i zaproponuje odpowiednie leczenie.

Opuchnięte powieki

Opuchnięte powieki – charakterystyka

Opuchnięte powieki to bardzo nieprzyjemna dolegliwość, której objawem jest zaczerwienienie i pieczenie w okolicach oczu, zaczerwienienie spojówki czy łzawienie. Jest to defekt estetyczny, który może mieć również konsekwencje zdrowotne – utrudniać widzenie czy codzienne funkcjonowanie. Normalnym zjawiskiem jest obrzęk powiek rano, jeśli jednak uporczywe objawy utrzymują się przez kilka dni, należy skonsultować się z lekarzem.

Obrzęk powiek – przyczyny

Obrzęk powiek może być wywołany przez wiele przyczyn. Podłożem opuchniętych powiek są nieuniknione procesy starzenia zachodzące w organizmie. Wraz z wiekiem dochodzi do spadku stężenia kwasu hialuronowego, kolagenu i elastyny, które odpowiadają za nawilżenie i elastyczność skóry. Po 30 czy 40 roku życia tkanki zaczynają opadać, a na procesy starzenia szczególnie wrażliwe są okolice oczu – skóra wokół nich jest nad wyraz cienka, dlatego oznaki starzenia są w tym obszarze bardzo widoczne. Inną przyczyną jest osłabienie tkanek i przemieszczanie się tkanki tłuszczowej, która jest bezpośrednią przyczyną powstawania worków pod oczami.

Gromadzenie się płynów wokół powieki górnej i dolnej skutkuje pojawieniem się obrzęków. Opuchlizna może być również związana z alergią, brakiem snu, ekspozycją twarzy na promieniowanie UV, nieprawidłową dietą. Opuchnięte powieki mogą być wywołane przez niektóre choroby.

Obrzęk powiek w niektórych przypadkach jest wskazaniem do wizyty u okulisty, ponieważ jego podłoże jest wynikiem chorób i schorzeń oczu tj. zapalenie spojówek, przewlekłe zapalenie gruczołu tarczkowego, jęczmień oka, półpasiec oczny i zapalenie oczodołu.

Domowe sposoby na opuchnięte oczy

Jeśli obrzęk powiek nie nastręcza nieprzyjemnych dolegliwości, ma charakter przemijający lub nie jest zbyt nasilony, warto rozważyć wdrożenie domowych sposobów leczenia tej dolegliwości. Wielu pacjentów sięga po krople do oczu, co może przynieść ukojenie w przypadku zaczerwienionych bądź zmęczonych oczu czy też obrzęku powiek – szczególnie o podłożu alergicznym. Remedium na obrzęknięte powieki mogą być kosmetyki, którymi smaruje się obszar wokół oczu. Pacjenci, poza farmakologią i suplementacją, mogą sięgnąć po naturalne metody – skuteczne okazują się zimne okłady z herbaty i plasterków ogórka tudzież odpowiednio schłodzoną łyżką. Pomóc mogą masaże twarzy wykonywane w obrębie skóry wokół oczu i zatok, odpowiednie nawadnianie organizmu, dieta ograniczająca spożycie soli czy też zapewnienie sobie dłuższego snu.

Opuchnięte powieki – leczenie

Biostymulatory tkankowe

Są to przebadane i certyfikowane preparaty wyróżniające się zawartością substancji aktywnych. Stymulatory tkankowe pod oczy uruchamiają produkcję kolagenu – skutkiem tego procesu jest ujędrnienie i zagęszczenie skóry. Rekomendowane na okolice oczu są polinukleotydy, czyli substancje zawierające niewielkie fragmenty kwasów nukleinowych. Biostymulator zwiększa nawilżenie skóry wokół oczu. Nasi lekarze często rekomendują pacjentom biostymulatory na bazie aminokwasów, ponieważ poprawiają nawilżenie, odżywienie i uelastycznienie skóry. Terapia wykorzystuje preparaty łączące kwas hialuronowy i aminokwasy. Zamiennie można zastosować terapię z usieciowanego kwasu hialuronowego dedykowaną cerze wiotkiej i przesuszonej.

Lasery

Złotym standardem w fotoodmładzaniu i leczeniu oznak starzenia jest laseroterapia. Laseroterapia to efektywny zabieg na opuchnięte powieki. Laser frakcyjny CO2 inicjuje kontrolowane mikrouszkodzenia skóry – woda odparowywana jest w tkance i uruchamia się proces aktywacji fibroblastów do produkcji kolagenu i elastyny. Pacjent nie odczuwa bólu podczas procedury (znieczulenie miejscowe). Z racji tego, że ta procedura jest nieinwazyjna, nie musi rezygnować z życia zawodowego czy towarzyskiego. Laser znajduje zastosowanie w niwelowaniu  worków pod oczami. Promieniowanie laserowe jest bezpieczne, opatentowany sprzęt zapewnia precyzję, a nad wszystkim czuwa lekarz, który dzięki bogatemu doświadczeniu skutecznie pozbywa się problemu. Pełne efekty wymagają serii od 2 do 4 zabiegów. Alternatywnie można wykorzystać zalety lasera erbowo-yagowego z technologią P.L.E.A.S.E. Na zwiększenie efektywności terapii pomaga połączenie zabiegu lasera z podaniem maski z osocza bogatopłytkowego (autologicznego preparatu pozyskanego z krwi).

Mezoterapia mikroigłowa

Na opuchliznę oczu czy worki pod oczami z powodzeniem stosujemy mezoterapię mikroigłową. Jest to rodzaj mezoterapii, w której igłę zastępuje się opatentowanym urządzeniem przypominającym pen. Innowacyjna technologia frakcjonowania, czyli nakłuwania skóry urządzeniem 4 generacji pozwala na wykonanie aż 1920 nakłuć na sekundę, co poprawia efekty terapeutyczne przy zachowaniu najwyższych protokołów bezpieczeństwa. W mezoterapii mikroigłowej podczas nakłuwania skóry powstają mikrotunele, umożliwiające wprowadzenie substancji aktywnych w głębokie warstwy skóry. Pozytywne efekty przynoszą również kontrolowane mikrourazy, uruchamiające procesy naprawcze. Pen nie niszczy naczyń krwionośnych, co redukuje ryzyko powikłań. Mezoterapia mikroigłowa pod oczy wykorzystuje kwas hialuronowy, antyoksydanty, osocze bogatopłytkowe, witaminy.

Fibryna bogatopłytkowa i osocze

Preparaty autologiczne są idealnym rozwiązaniem dla alergików – pochodzą z organizmu pacjenta, są biozgodne i obarczone niskim ryzykiem wystąpienia reakcji alergicznej. Fibryna bogatopłytkowa to preparat, który sprawdza się leczeniu niedoskonałości wokół oczu i powiek. Jak uzyskuje się preparat nazywany fibryną bogatopłytkową? W klinice medycyny estetycznej w Warszawie pobiera się niewielką ilość krwi obwodowej od pacjenta, a następnie obrabia się ją w wirówce.  Fibryna bogatopłytkowa charakteryzuje się usieciowaną, trójwymiarową strukturą – uzyskany preparat podaje się z pomocą igły. Fibryna dzięki zawartości płytek krwi i hormonów wzrostu zapewnia poprawę gęstości, jędrności i nawilżenia skóry zlokalizowanej wokół oczu. Osocze bogatopłytkowe także pozyskuje się z krwi pacjenta i poddaje wirowaniu. Zabieg osoczem stymuluje produkcję kolagenu i elastyny, a ponadto jest praktycznie bezbolesny i małoinwazyjny.

Plastyka powiek

Do zabiegów na opuchnięte powieki zaliczamy plastykę powiek. Wskazaniem do plastyki powiek jest opadanie powiek, które obniżają estetykę oczu i zaburzają pole widzenia. Korektę powieki górnej przeprowadza chirurg w znieczuleniu miejscowym. Istotą procedury jest chirurgiczne nacięcie powieki wraz z usunięciem nadmiaru skóry i tkanki tłuszczowej. Korekcja nadmiaru skóry zakończona jest założeniem cienkich szwów ukrytych w załamaniach powiek. Zabieg wykonywany w trybie ambulatoryjnym pozwala na usunięcie zbędnej skóry z powiek, odmłodzenie oczu i poprawę pola widzenia.

Wskazaniem do zabiegu plastyki powiek dolnych jest wiotkość powieki dolnej, cienie pod oczami, przepukliny tłuszczowe, przerost mięśnia okrężnego oka i dolina łez. Procedura medyczna polega na wykonaniu cięcia chirurgicznego poniżej linii rzęs. Dzięki temu chirurg może usunąć nadmiar mięśni oraz skóry czy tłuszczu, jeśli są do tego wskazania. Końcowym etapem zabiegu jest założenie szwów, które maskują bliznę pooperacyjną. Pacjent po plastyce powiek dolnych może wrócić od razu do domu. Ten zabieg najczęściej wykonywany jest techniką przezskórną tudzież przezspojówkową.

Piśmiennictwo

Mamcarz B., Prandecka D. Medycyna estetyczna w praktyce. Medical Education, Warszawa 2010

K. Witkowska, I. Matławska, Wykorzystanie lasera ablacyjnego CO2 w profilaktyce anty-aging skóry twarzy, [w:] Innowacyjność i tradycja w kosmetologii : monografia, Poznań 2019 s.62-81

M. Zbrojkiewicz, A. Lebiedowska, B. Błońska-Fajfrowska, Toksyna botulinowa w medycynie i kosmetologii – dwustuletnia historia i nowe perspektywy, Katowice 2017

Dr Nicer K., Artykuł: Stymulatory tkankowe – jedna kategoria, wiele możliwości terapeutyczny… [w:] Niezbędnik lekarza – prace poglądowe i własne.

Data aktualizacji:16.12.2023