Łuszczyca

Artykuł edukacyjny

Łuszczyca to przewlekła choroba dermatologiczna cechująca się niewielkimi grudkami i łuszczącymi się białymi lub srebrnymi obszarami na skórze. Metodą walki z problemem jest stosowanie leków takich jak: retinoidy oraz zabiegi w klinice medycyny estetycznej jak: laser ekscymerowy i ozonoterapia.

Łuszczyca

Łuszczyca – charakterystyka

Jest to zapalna choroba ogólnoustrojowa, która dotyka aż 2% populacji w Polsce. Łuszczyca głowy często występuje na skórze głowy. Do jej objawów zaliczamy: stan zapalny, zgrubienie naskórka czy zmiany skórne zbliżone do łupieżu. Warto zaznaczyć, że aż 8 na 10 pacjentów z łuszczycą, boryka się z łuszczycą skóry głowy. Istnieją dwa typy łuszczycy – typ I rozpoczynający się przed 40 rokiem życia i II, który występuje u pacjentów w wieku między 50 a 70 rokiem życia. Jak wygląda łuszczyca? Na ciele pacjenta powstają wykwity, które przybierają postać grudek o czerwono brunatnej barwie, które złuszczają się płatami. Zmiany skórne wyraźnie odgradzają się od zdrowej skóry, a same zmiany mają od 1 do 2 cm. Zmiany skórne w przebiegu choroby mogą występować w obszarze łokci, kolan i skóry głowy.

Poznajmy przyczyny łuszczycy

Medycyna nie potrafi w 100% odpowiedzieć, jakie są dokładne przyczyny łuszczycy głowy. Wskazuje się podłoże genetyczne i uwarunkowanie immunologiczne jako główne czynniki sprzyjające pojawieniu się choroby. Niebagatelny wpływ na powstanie choroby mogą mieć: czynniki środowiskowe, przebyte infekcje. A także spożywanie alkoholu, palenie papierosów, środki farmakologiczne, stres czy schorzenia metaboliczne.

Łuszczyca objawy

Choroba łuszczycy głowy objawia się w formie wykwitów skórnych o wielkości od 1 do 2 cm o barwie czerwono-brunatnej – są to pierwotne zmiany skórne. W zaawansowanym stadium zmiany łuszczycy objawy mogą osiągać nawet kilka centymetrów średnicy i nazywamy je płytkami łuszczycowymi. Mają srebrną barwę i pojawiają się na skórze w formie łusek. Podczas choroby obraz paznokci ma naparstkowaty wygląd.

Jak wygląda leczenie łuszczycy Warszawa?

W przypadku podejrzenia łuszczycy, należy udać się do dermatologa w celu przeprowadzania wywiadu lekarskiego i potwierdzenia diagnozy. Lekarz-dermatolog zwykle przepisuje leczenie miejscowe, zalecając stosowanie retinoidów czy zmiękczanie naskórka za pomocą kwasu salicylowego. Czasem podczas leczenia łuszczycy dermatolog zaleca stosowanie leków immunosupresyjnych. U osób, które nie mogą stosować sterydów (np. kobiety w ciąży) podaje się pochodne witaminy D3 i makrolaktamy. Te leki dobierane są indywidualnie przez dermatologa. Lekarz podczas leczenia łuszczycy Warszawa często rekomenduje natłuszczanie zmian łuszczycowych np. maścią cholesterolową, lekobazą lub preparatami gotowymi, dostępnymi w aptekach bez recepty.

Leczenie łuszczycy

w klinice medycyny estetycznej

Leczenie łuszczycy w klinice medycyny estetycznej jest fotochemioterapia, która polega na podawaniu leków o właściwościach fotouczulających, a potem leczenie skóry laserem ekscymerowym. Laser ekscymerowy podczas laseroterapii emituje światło UV 308 nm, który zapewnia indukowanie apoptozy limfocytów T i przynosi poprawę syntezę pigmentu. Dzięki tej długości fali laser ekscymerowy przynosi skuteczne działanie w leczeniu łuszczycy czy bielactwa. Laser ekscymerowy cechuje się emisją fal elektromagnetycznych, co prowadzi do skutecznej penetracji w obrębie wody. Wiązka lasera podczas laseroterapii działa na zmiany z dużą precyzją, a generowany bodziec termiczny prowadzi do kontrolowanego przegrzania skóry i jej uszkodzenia. Następnie stara skóra dotknięta zmianami jest zastępowana nową, zdrową. Podczas laseroterapii, czyli leczenie łuszczycy Warszawa dochodzi do produkcji włókien kolagenowych i elastynowych oraz poprawy napięcia skóry i jej jędrności.

Innym skutecznym zabiegiem na łuszczycę w klinice medycyny estetycznej jest ozonoterapia. Polega ona na podawaniu ozonu podskórnie, co stymuluje metabolizm wewnątrzkomórkowy i wpływa korzystnie na komórki skóry. W efekcie ozonoterapii w klinice medycyny estetycznej następuje wzrost syntezy białek (m.in. kolagenu i elastyny), co prowadzi do odbudowy skóry. Skóra staje się bardziej jędrna, poprawia się nawodnienie i dotlenienie skóry oraz wzmocnienie jej funkcji ochronnych.

Przeczytaj Jakie zabiegi są najczęściej wykonywane w klinice medycyny estetycznej?

Data aktualizacji: 08.02.2024