Łupież

Łupież (łac. pityriasis capillitii) – jest to choroba skóry głowy, która dotyczy 40% populacji na świecie. Mimo, iż dotyka obu płci, to jednak mężczyźni częściej cierpią na łupież, a jego objawy nasilają się w okresie jesienno-zimowym. Stając przed problemem łupieżu, warto skonsultować go z dermatologiem. A następnie skorzystać z zabiegów trychologicznych w klinice medycyny estetycznej w Warszawie.

Łupież

Łupież – definicja i rodzaje

Łupież to przewlekła choroba skóry głowy, która jest zaliczana do chorób łojotokowych. Niektórzy badacze w literaturze przedmiotu wysuwają tezę, iż jest on formą łojotokowego zapalenia skóry (ŁZS). Jest najczęściej diagnozowaną u dermatologa patologią skóry głowy i dzieli się na dwa podtypy:

– łupież zwykły (inaczej suchy)

– łupież tłusty

Najbardziej pospolita forma łupieżu to łupież suchy, który cechuje się występowaniem drobnych, białych łusek na skórze głowy. Nieleczony łupież może przekształcić się w łupież tłusty, który przybiera formę żółtych, tłustych łusek, które zamieniają się w strupy. Łupież tłusty jest groźniejszym podtypem choroby, ponieważ towarzyszy mu stan zapalny, świąd, rumień, a także swędzenie skóry głowy. Włosy pacjenta przetłuszczają się, a nieleczona u dermatologa lub trychologa choroba może prowadzić do wypadania włosów. W skrajnym przypadku może prowadzić to do łojotokowego wyłysienia (osoby między 20 a 30 r.ż.).

Dlaczego łupież jest sezonowym schorzeniem?

Objawy łupieżu suchego nasilają się w okresie jesienno-zimowym, kiedy to spada temperatura, a organizm zwiększa produkcję sebum (łoju), co prowadzi do przetłuszczenia skóry. Taki stan stwarza podłoże do rozwoju drobnoustrojów, czy też grzybów. Przesuszone powietrze w pomieszczeniach oraz konieczność noszenia czapek sprawiają, że skóra głowy jest mniej wentylowana przez powietrze.

Łupież – przyczyny

– zaburzenia procesu odnowy i złuszczania naskórka

– zapalenia skóry przez drożdżopodobny grzyb Pityrosporum ovale

– uwarunkowania genetyczne

Czynniki sprzyjające powstawaniu łupieżu

– stres

– używki

– nadmierne pocenie się

– nieprawidłowa pielęgnacja

– zbyt częste stosowanie szamponów przeciwłupieżowych

Leczenie łupieżu

w klinice medycyny estetycznej Warszawa

Bez względu na podtyp i charakter łupieżu, nie można bagatelizować tej choroby i należy ją skonsultować z dermatologiem. Wizyta u specjalisty polega na przeprowadzeniu wywiadu lekarskiego, wykonaniu badania skóry głowy i włosów. Dzięki temu dermatolog może potwierdzić diagnozę, określić stopień zaawansowania choroby i zaproponować konkretne leczenie łupieżu.

Karboksyterapia

Zabiegiem na łupież w klinice medycyny estetycznej w Warszawie jest karboksyterapia połączona z zabiegiem d’Arsonvala. Pierwszym etapem zabiegu, zaraz po kwalifikacji pacjenta, jest wykorzystanie emisji prądu o wysokiej częstotliwości, który wytwarza ozon. Drugim etapem procedury jest zastosowanie karboksyterapii, czyli prozdrowotnych korzyści podania dwutlenku węgla. Dzięki synergii dwóch zabiegów dochodzi do dezynfekcji i oczyszczenia skóry głowy oraz stymulacji mikrokrążenia czy działania przeciwzapalnego (zabieg d’Arsonvala). Z kolei zaletą karboksyterapii w kontekście leczenia łupieżu jest zahamowanie procesu wypadania włosów, poprawa ich jakości i pozytywny wpływ na ukrwienie.

Osocze bogatopłytkowe

Innym sposobem leczenia łupieżu u trychologa jest d’Arsonvala z infuzją tlenową, której efektem jest zahamowanie nadmiernej pracy gruczołów łojowych skóry głowy.

W naszej klinice medycyny estetycznej w Warszawie stosujemy osocze bogatopłytkowePRP (Platelet Rich Plasma) Atuty osocza PRP są szeroko wykorzystywane w zabiegach pielęgnacyjnych i medycznych m.in. w leczeniu nadmiernego wypadania włosów. Procedura polega na pobraniu osocza z krwi własnej pacjenta, które po odpowiednim odwirowaniu, staje się preparatem zawierającym czynniki wzrostu. Następnie lekarz podaje je pacjentowi w skórę głowy za pomocą serii iniekcji. To prowadzi do aktywacji komórek macierzystych i pobudzenia fibroblastów. Osocze bogatopłytkowe wspiera tworzenie nowych naczyń krwionośnych. Terapia osoczem skutecznie wspomaga leczenie łupieżu.

Przeczytaj Jakie zabiegi są najczęściej wykonywane w klinice medycyny estetycznej?

Dowiedz się także o terapia osoczem bogatopłytkowym – co powinieneś wiedzieć o tym procesie?

1. Brzezińska-Wcisło L., Lis A., Kamińska G., Wcisło-Dziadecka D.: „Fizjologia i patologia wzrostu i utraty włosów na głowie u człowieka” Postępy Dermatologii i Alergologii, 2003, XX, 260–266
  2. Brzezińska-Wcisło L., Wcisło-Dziadecka D., Lis-Święty A., Trzmiel D.: „Łupież i łojotokowe zapalenie owłosionej skóry głowy – patogeneza, obraz kliniczny oraz aspekty terapeutyczne” Postępy Dermatologii i Alergologii, 2007, XXIV, 59–64

Data aktualizacji: 16.10.2022