Jakie zabiegi na trądzik?

Jakie zabiegi na trądzik

Jakie zabiegi na trądzik?

Trądzik zwykle jest kojarzony z okresem dojrzewania, warto jednak mieć na uwadze, że są różne odmiany tej choroby skórnej – również te dotyczące osób dorosłych. Ten stan powoduje nie tylko dyskomfort fizyczny, ale wpływa także na samoocenę oraz obniżone poczucie atrakcyjności. Dowiedzmy się, jakie zabiegi na trądzik można wykonać w gabinecie medycyny estetycznej.

Jakie zabiegi na trądzik

Czym jest trądzik?

Trądzik jest najczęściej diagnozowaną chorobą skórną, zwykle u młodych osób w wieku od 16 do 19 lat. Obecnie zanotowano jednak wzrost występowania go u pacjentów po 40 roku życia. Trądzik w zależności od postaci, może objawiać się zaskórnikami, grudkami, cystami czy ropnymi krostami. Zmiany te są spowodowane nadmierną aktywnością gruczołów łojowych oraz zaburzeniem rogowacenia. W efekcie łuski skórne przylegają do ujścia gruczołu, a wydzielanie sebum jest zaburzone i dochodzi do powstawania zaskórników, cyst, grudek i stanów zapalnych. Występowanie tej choroby może być uwarunkowane hormonalnie, jak w przypadku trądziku młodzieńczego, ale także związane ze stosowaniem nieodpowiednich kosmetyków czy funkcjonowaniem lub pracą w wysoko zabrudzonym środowisku. Nieleczony trądzik nie tylko powoduje dyskomfort podczas choroby, ale nierzadko pozostawia za sobą blizny potrądzikowe.

Leczenie farmakologiczne trądziku

Leczenie trądziku powinno rozpocząć się od wizyty u lekarza dermatologa. Ten na podstawie badań może prawidłowo zdiagnozować rodzaj zmian skórnych oraz dobrać odpowiednie metody leczenia. Przy trądziku wsparciem będzie terapia farmakologiczna lekami na bazie retinoidów, antybiotyków, suplementacji witamin, a także hormonów. Dermatolog może również zalecić zmiany w diecie, które mogą wspomóc skórę i organizm w prawidłowym funkcjonowaniu.

Zabiegi na trądzik w gabinecie medycyny estetycznej

Kliniki medycyny estetycznej również mają zabiegi, które wspomogą proces redukcji zmian trądzikowych czy widoczności blizn. Wśród najpopularniejszych można wymienić procedury z zastosowaniem:

Lasera ablacyjnego

Laser ablacyjny działa przy wykorzystaniu zjawiska fototermolizy selektywnej, podczas której ładunek energii jest pochłaniany przez barwnik, czyli chromofor i dochodzi do odparowania wody z tkanki. W ten sposób powstaje kontrolowane uszkodzenie tkanki, które stymuluje skórę do rewitalizacji oraz przebudowy włókien kolagenowych. Laser ablacyjny ma zastosowanie przy leczeniu blizn potrądzikowych. Długość fali lasera jest dobierana indywidualnie do uwarunkowań pacjenta. Zanim dojdzie do zabiegu medycyny estetycznej na trądzik, niezbędne jest wykluczenie przeciwwskazań, takich jak: ciąża i laktacja, aktywna opryszczka, cukrzyca, epilepsja, przyjmowanie leków światłouczulających oraz choroby autoimmunologiczne, a także nowotwory.

Lasera neodymowo-yagowego

Laser na trądzik neodymowo-yagowy jest zalecany przy zmianach trądzikowych, rumieniu, rozszerzonych porach czy bliznach potrądzikowych. Technologia ta polega na emitowaniu w tkankę fali z ładunkiem energii cieplnej, która jest pochłaniania przez zmiany pigmentacyjne czy blizny. W efekcie dochodzi do zmniejszenia widoczności porów, rumienia oraz innych objawów trądziku. Przeciwwskazania do zabiegu to: ciąża i karmienie piersią, choroby autoimmunologiczne, nowotwory, cukrzyca, przyjmowanie leków światłouczulających, aktywna opryszczka i stany zapalne, implanty oraz nici czy świeża opalenizna.

Laseroterapia może zredukować widoczność zmian potrądzikowych oraz blizn.

Data aktualizacji: 19.01.2023