Jak rozpoznać AZS?

Jak rozpoznać AZS

Jak rozpoznać AZS?

Atopowe zapalenie skóry (AZS) to przewlekła, nawrotowa i zapalna choroba skóry dotykająca naskórek i skórę właściwą. Cechuje ją swędzenie, pieczenie i ogólny dyskomfort, często współistnieje z innymi chorobami atopowymi u chorego. Jak rozpoznać AZS?

Jak rozpoznać AZS

Co to jest AZS?

Atopowe zapalenie skóry to dość powszechna, przewlekła, zapalna, ale niezakaźna choroba skóry. Zazwyczaj pojawia się we wczesnym dzieciństwie i często utrzymuje się przez całe życie. Jednym z jej charakterystycznych objawów jest silny świąd, a w swoim przebiegu obfituje w nawracające okresy z zaostrzonymi objawami. Atopowe zapalenie skóry sprawia, że traci ona swoje funkcje ochronne, co prowadzi m.in. do szybkiego odparowywania wody i przesuszenia naskórka. W wyniku utraty bariery ochronnej skóra narażona jest dodatkowo na drażniące czynniki zewnętrzne.

Atopowe zapalenie skóry

– jak rozpoznać AZS?

Objawy AZS już pojawiają się nawet u niemowląt i są na tyle charakterystyczne, że trudno je przeoczyć. Pierwsze widoczne zmiany skórne to rumień, zaczerwienienie czy nadmierna suchość skóry. Różnego typu przebarwienia i pęknięcia, ale przede wszystkim silny świąd jest najbardziej rozpoznawalnym objawem AZS. W niektórych przypadkach możemy zaobserwować również zmiany o charakterze grudkowym, wysiękowym oraz mogą wystąpić wykwity skórne. Miejsce występowania zmian w przebiegu AZS też ma znaczenie. U niemowląt najczęściej zlokalizowane są najpierw na twarzy, a następnie na szyi oraz tułowiu.  Jak rozpoznać atopowe zapalenie skóry? U starszych dzieci i nastolatków zmiany obejmują zgięcia stawowe, a w przypadku osób dorosłych mogą być rozsiane po całym ciele, choć bardzo często pojawiają się na dłoniach.

Leczenie atopowego zapalenia skóry

w gabinecie medycyny estetycznej

Leczenie atopowego zapalenia skóry to długotrwały proces, podczas którego powinna istnieć ścisła współpraca między pacjentem a lekarzem. Nie wynaleziono do tej pory leku, który raz na zawsze zlikwidowałby wszystkie przyczyny i dolegliwości dotyczące skóry atopowej. Na szczęście istnieją środki, które wraz z właściwą pielęgnacją mogą zwalczyć objawy i uśpić chorobę na długi czas. Leczenie miejscowe cieszy się dużym powodzeniem i w większości przypadków przynosi satysfakcjonujące efekty czyli zmniejszenie świądu. Ale także regeneracja uszkodzonej skóry i odbudowa warstwy hydrolipidowej. W przypadku leczenia AZS wykorzystuje się przede wszystkim glikokortykosteroidy, antybiotyki, a czasem także leki o działaniu przeciwgrzybiczym i przeciwwirusowym. Również gabinety medycyny estetycznej oferują zabiegi na atopowe zapalenie skóry.

Leczenie AZS w klinice

medycyny estetycznej Warszawa

Zabiegi na atopowe zapalenia skóry, dostępne w gabinetach medycyny estetycznej, cieszą się dużą skutecznością i warto z nich skorzystać.

Laser excimerowy na AZS

Fototerapia czyli leczenie lampą excimerową w klinice medycyny estetycznej Warszawa, to jedna z najskuteczniejszych terapii w przebiegu atopowego zapalenia skóry. Emitowane przez laser światło o długości fali 308 nm wnika w głąb warstw skóry i prowadzi do śmierci poszczególnych chorych komórek i zatrzymania rozwoju choroby. Nowoczesna technologia pozwala na ukierunkowanie promieniowania wyłącznie na zmieniony chorobowo obszar skóry. Dzięki temu zdrowa skóra nie jest narażona na ekspozycję światła lasera. Naświetlanie zmienionych chorobowo miejsc podczas fototerapii jest bezpieczne dla zdrowia, a laser excimerowy hamuje procesy chorobotwórcze i daje skórze szansę na regenerację.

Przeczytaj także Jakie zabiegi są najczęściej wykonywane w klinice medycyny estetycznej?

Data aktualizacji: 17.10.2022