Dieta a choroby skóry

Spożywanie odpowiednio zbilansowanej diety przekłada się na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, sprawność, atrakcyjność i dobre samopoczucie. Warto wiedzieć, że produkty pokarmowe mogą wpływać w różny sposób na kondycję skóry i ewentualne stany chorobowe. Dowiedzmy się, jak dieta przekłada się na stan cery.

Dieta a choroby skóry

Jaki wpływ ma dieta na stan skóry?

Nawet najlepsza pielęgnacja nie uzupełni braków w jadłospisie. Dlatego każdy, kto chce utrzymać dobrą kondycję skóry, powinien zwrócić uwagę na skład posiłków. Wpływ diety na skórę jest znaczący, gdyż podaż składników spożywczych przekłada się na:

– nawilżenie skóry,

– zachowanie prawidłowej bariery hydrolipidowej,

– ochronę przed wolnymi rodnikami i łagodzenie stanów zapalnych,

– prawidłowe wydzielanie się sebum,

– stymulowanie pracy fibroblastów.

To tylko kilka przykładów, w jaki sposób spożywanie posiłków oddziałuje na cerę.

Czy są składniki spożywcze, które negatywnie wpływają na skórę? Jak najbardziej. Specjaliści żywienia i lekarze medycyny estetycznej zalecają, aby ograniczyć w swoim jadłospisie:

– produkty wysoko przetworzone,

– cukry,

– nasycone kwasy tłuszczowe,

– sól

Te składniki mogą przyczyniać się do szybszego starzenia się skóry i do nadmiaru produkcji sebum, powstawania stanów zapalnych i reakcji alergicznych. Co więcej – nawet temperatura posiłków i napojów ma znaczenie. Spożywanie zbyt gorących dań jest niewskazane dla osób z cerą naczynkową.

Prawidłowo zbilansowana dieta, która pozytywnie wpłynie na kondycję skóry, powinna być bogata w mikro i makroelementy, takie jak: cynk, krzem, wapń, potas czy żelazo. Warto zadbać o podaż kwasów omega-3, które stymulują skórę do regeneracji. W odpowiednio ułożonym jadłospisie nie powinno zabraknąć antyoksydantów, takich jak witamina C. To wesprze organizm w ochronie przed negatywnym oddziaływaniem wolnych rodników, a przy tym zapobiegnie przedwczesnemu starzeniu się skóry.  Należy pamiętać o regularnym nawadnianiu. To wpłynie nie tylko na prawidłowe funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie, ale także na lepsze nawilżenie skóry.

Trądzik a dieta – czego nie jeść?

Osoby zmagające się z trądzikiem powinny zadbać nie tylko o odpowiednią pielęgnację, ale również przeanalizować swój jadłospis. Przy tym problemie skórnym należy unikać:

– cukrów prostych,

– przetworzonej żywności,

– nadmiernej ilości soli.

Ograniczenie tych produktów w diecie przełoży się na mniejsze ryzyko powstania stanów zapalnych. W diecie dla skóry trądzikowej nie powinno zabraknąć cynku, który wpływa na pracę gruczołów łojowych. Znajduje się on w pełnoziarnistym pieczywie, nasionach, mięsie czy podrobach.

Atopowe zapalenie skóry a dieta

Przy leczeniu atopowego zapalenia skóry niezbędne jest dostosowanie odpowiedniej diety. Przy tym problemie istotne jest wyeliminowanie czynnika alergizującego. Stopniowo należy wyłączać produkty potencjalnie uczulające, takie jak pszenica, jajka kurze czy mleko i obserwować reakcję organizmu. Choć dieta eliminacyjna jest czasochłonna, to daje ona rezultaty i pozwala na wyregulowanie kondycji skóry. Przy atopowym zapaleniu skóry korzystne może się okazać włączenie elementów łagodzących dermatozy, zawierających kwasy omega-3 czy witaminę D.

Łojotokowe zapalenie skóry a dieta

Dieta przy łojotokowym zapaleniu skóry powinna zawierać dużo świeżych owoców bogatych w przeciwutleniacze. Dzięki temu tkanka będzie mniej wrażliwa na oddziaływanie wolnych rodników i powstawanie stanów zapalnych. Przy tym schorzeniu warto wyeliminować czerwone mięso, cukry proste, alkohol i wysoko przetworzoną żywność.

Dieta a starzenie się skóry

Starzenie się skóry można opóźnić dzięki stosowaniu prawidłowo zbilansowanej diety. W takim jadłospisie nie powinno zabraknąć:

– przeciwutleniaczy,

– kwasów omega-3,

– odpowiednich proporcji mikro i makroelementów,

– produktów pełnoziarnistych,

– świeżych owoców i warzyw,

– orzechów i nasion,

– tłustych ryb morskich.

W klinice medycyny estetycznej w Warszawie są dostępne konsultacje, podczas których lekarz udzieli informacji na temat  odpowiedniego  żywienia do potrzeb pacjenta.

Piśmiennictwo

Kostecka, J. Kostecka: Wpływ diety na wygląd skóry, Kosmetologia Estetyczna, 2(4),
2013, 263-266.

Michalak, J. Krzeszowiak, I. Markiewicz-Górka: Starzenie się organizmu a stres oksydacyjny oraz zmniejszona sprawność systemów naprawczych, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 68, 2014, 1483-1491.

E.Gluza,A.Skoczyńska:Rolawielonienasyconychkwasówtłuszczowychwochronieskó- ry przed działaniem szkodliwych czynników, Kosmetologia Estetyczna, 1(1), 2012, 31-33

Data aktualizacji: 24.04.2024