Czym się zajmuje chirurgia estetyczna?

Czym się zajmuje chirurgia estetyczna

Czym się zajmuje chirurgia estetyczna?

Obecnie społeczeństwo coraz bardziej przykłada wagę do atrakcyjności oraz młodego wyglądu. Stąd można zaobserwować dużą popularność zabiegów medycyny oraz chirurgii estetycznej. Te dziedziny medycyny umożliwiają zredukowanie widoczności zmarszczek, poprawę owalu twarzy czy usunięcie lokalnie nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Chirurgia estetyczna i dermatochirurgia służą również do usuwaniu znamion oraz pieprzyków. Dzięki temu można zadbać nie tylko o piękny wygląd, ale także o zdrowie. Dowiedzmy się, czym się zajmuje chirurgia estetyczna.

Czym się zajmuje chirurgia estetyczna

Chirurgia estetyczna, czyli jaka?

W gabinecie medycyny estetycznej można skorzystać z różnych rodzajów zabiegów, które różnią się pod względem doboru metod, technik oraz inwazyjności. Mają one na celu poprawić wygląd pacjenta oraz wspomóc leczenie dolegliwości skórnych lub zredukować widoczność objawów innych schorzeń. W przypadku chirurgii estetycznej należy rozróżnić następujące obszary zabiegowe:

– głowa – zarówno twarz, jak i włosy,

– piersi,

– tułów,

– kończyny,

– skóra.

Korzystając z zabiegów chirurgii estetycznej, można usunąć lub zniwelować widoczność defektów estetycznych, powstałych na skutek naturalnych procesów starzenia, ze względu na uwarunkowania genetyczne, choroby czy zaburzenia hormonalne. Do procedur związanych z chirurgią estetyczną konieczna jest wizyta kwalifikacyjna, podczas której przeprowadzany jest wywiad z pacjentem oraz niezbędna diagnostyka pozwalająca na wykluczenie przeciwwskazań. Co do zasady – zabiegów medycyny estetycznej i chirurgii nie można przeprowadzić u osoby z aktywnymi zaburzeniami oraz chorobami psychicznymi.

Zabiegi chirurgii estetycznej – przegląd najpopularniejszych

W klinice medycyny estetycznej wśród najpopularniejszych zabiegów chirurgii estetycznej można wymienić:

Blefaroplastykę

Plastyka powiek to procedura pozwalająca na usunięcie nadmiernej tkanki tłuszczowej lub lokalnego otłuszczenia w obrębie oczu. Zabieg ma na celu nie tylko wizualne odmłodzenie twarzy pacjenta, ale również poprawę pola widzenia, gdyż zachodząca skóra może przyczyniać się do ograniczenia zasięgu wzroku.

Liposukcję podwójnego podbródka

Liposukcja podwójnego podbródka polega na odessaniu miejscowo zlokalizowanego nadmiaru tkanki tłuszczowej za pomocą kaniuli i pompy próżniowej lub specjalnej strzykawki. Procedura może być wykonywana również na innych obszarach ciała, takich jak brzuch, wnętrze ud czy ramiona. Najpopularniejsze formy liposukcji to: liposukcja tradycyjna, liposukcja strzykawkowa, laserowa,

Usuwanie znamion i pieprzyków

Dermatochirurgia pozwala na uzyskanie zarówno efektów estetycznych, jak i usunięcie znamion oraz pieprzyków, a także ich diagnostykę pod kątem zmian nowotworowych. Wskazania do takich zabiegów to np. zmiany skórne lub barwnikowe. Często usuwanie znamion i pieprzyków jest wykonywane ze względu na estetyczne preferencje pacjenta oraz ewentualny strach przed możliwym zagrożeniem nowotworowym. W zależności od rozmiaru oraz rodzaju zmiany skórnej można wymienić różne techniki dermatochirurgii. Praktykowane jest usuwanie chirurgiczne, a także koagulacja czy laseroterapia.

Celem zabiegów chirurgii estetycznej jest zredukowanie defektów kosmetycznych. Zanim będzie możliwe ich wykonanie, należy wykazać wskazanie do procedury oraz wykluczyć przeciwwskazania, do których często należy ciąża, laktacja, poważne schorzenia, nowotwory czy choroby immunologiczne. W gabinecie medycyny estetycznej lekarz udzieli wszelkich informacji dotyczących przebiegu zabiegu oraz ewentualnych powikłań, które mogą wystąpić.

Przeczytaj także: Plastyka powiek Warszawa

Piśmiennictwo

Mamcarz B, Prandecka B. (red.). Medycyna estetyczna w praktyce TOM I, Wydawnictwo Medical Education Sp. z o.o., Warszawa 2010.

Data aktualizacji: 19.12.2022