Czy nadpotliwość może być symptomem choroby?

Czy nadpotliwość może być symptomem choroby

Czy nadpotliwość może być symptomem choroby?

Nadpotliwość dosięga ludzi aktywnych lub żyjących w stresie. Dzielimy ją na pierwotną i wtórną, a pocenie się pod pachami, na rękach, stopach czy twarzy jest niekomfortowe i może wywoływać spadek samooceny. W 80-90% przypadków pacjenci odczuwają pozytywne skutki leczenia toksyną botulinową, która w konsekwencji blokuje przewodnictwo nerwowe, ograniczając aktywność gruczołów potowych.

Czy nadpotliwość może być symptomem choroby

Nadmierna potliwość – przyczyny

Przyczyną nadpotliwości jest nadmierna aktywność gruczołów potowych. Dochodzi do sytuacji, w której gruczoły potowe wydzielają nadmierne ilości potu, co w konsekwencji sprawia, że nie może on odparować ze skóry. Pacjent boryka się wówczas z wilgotnymi pachami czy mokrymi dłońmi i stopami, co obniża jego komfort i może utrudniać codzienne funkcjonowanie. Według badań, niektóre osoby wydzielają aż 4-5 razy więcej potu niż jest to konieczne. Nadpotliwość dzielimy na pierwotną i wtórną. Nadpotliwość pierwotna jest uwarunkowana genetycznie, występuje miejscowo, a najczęściej objawia się wydzielaniem potu w obrębie pach, dłoni, stóp. Co ważne nadpotliwość może być potęgowana przez stres, emocje, niezdrowy styl życia, choroby tj. cukrzyca, czy przyjmowanie niektórych leków. Nadpotliwość wtórna występuje w następstwie chorób (np. nadczynności tarczycy), przyjmowania leków, stosowania używek. Nadpotliwość wtórna dotyczy całego ciała i może być wywołana ciążą, menopauzą czy urazami w obrębie ośrodkowego układu nerwowego.

Jakie są objawy nadpotliwości?

Nadmierne wydzielanie potu dotyczy przede wszystkim obszarów koncentracji ekrynowych, co prowadzi do nadmiernego pocenia pod pachami, na rękach, stopach i twarzy.

Przebieg zabiegu leczenia nadpotliwości toksyną botulinową

Sam zabieg rozpoczyna się od kwalifikacji pacjenta i odrzucenia wszystkich przeciwwskazań. Lekarz diagnozuje i lokalizuje obszar nadmiernej potliwości. W zależności od indywidualnych wskazań, lekarz odnajduje miejsce po obszarze pojawienia się kropelek potu. Jednak w niektórych przypadkach wykonuje się test Minora (test jodowo-skrobiowy), lokalizując obszary nadpotliwości. Mechanizm działania w leczeniu nadpotliwości wygląda następująco – botoks blokuje przewodnictwo nerwowe we włóknach nerwowych, które zaopatrują gruczoły potowe. W wyniku procedury medycznej w gabinecie medycyny estetycznej wydzielanie potu zostaje skutecznie zahamowane.

Leczenie nadpotliwości toksyną botulinową polega na serii iniekcji, które lekarz precyzyjnie wprowadza w obszar zabiegowy (śródskórnie). Pacjent jest znieczulany kremem, ponieważ ukłucia igły powodują dolegliwości bólowe, a sam zabieg jest krótki. Efekty leczenia nadpotliwości toksyną botulinową utrzymują się podobnie jak przy innych wskazaniach, do 4-6 miesięcy. Pacjent powinien powtarzać zabieg botoksem, aby pozbyć się problemu nadpotliwości na zawsze. Pacjent jest zakwalifikowany do zabiegu po odrzuceniu przeciwwskazań bezwzględnych tj. zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego, nadwrażliwość na składniki preparatu, miejscowe infekcje skóry i jej uszkodzenia, ciąża, laktacja. Do względnych przeciwwskazań zaliczają się: zaburzenia krzepnięcia czy stosowanie leków przeciwkrzepliwych.

Data aktualizacji: 20.11.2023