Bielactwo

Artykuł edukacyjny

Bielactwo jest przewlekłą dermatozą, która występuje u 0,5% – 2% populacji. Mimo złożonej etiologii, chorobę można wyleczyć, dlatego pacjent powinien być pod stałą kontrolą dermatologa. Medycyna estetyczna także oferuje rozwiązania, które pozwalają na skuteczne leczenie bielactwa.

Bielactwo

Bielactwo – opis problemu

Jest to dermatoza będąca nabytym zaburzeniem pigmentacji skóry. Jej przyczyną jest obumieranie melanocytów, a objawem występowanie plam odbarwieniowych na skórze pacjenta. 50% przypadków bielactwa występuje u pacjentów między 10. a 30. rokiem życia. Około 25% chorych stanowią dzieci poniżej 10 roku życia. Bielactwo dotyka zarówno kobiety, jak i mężczyzn.

Objawy bielactwa

Główne objawy bielactwa to plamy odbarwieniowe, które są wyraźnie odgraniczone od skóry zdrowej i osiągają rozmiar od kilku milimetrów do kilku centymetrów. Mają owalny lub okrągły kształt i mleczną barwę. Plamy pojawiają się na różnych partiach ciała (twarz, szyja, dłonie, dłonie pachowe czy błony śluzowe), a bielactwu często towarzyszy przedwczesne siwienie włosów.

Wyróżniamy dwie główne formy bielactwa: segmentową i niesegmentową. Forma segmentowa występuje częściej u dzieci niż u dorosłych. Cechuje się jedną lub kilkoma plamami, które przebiegają wzdłuż linii Blaschko. Forma niesegmentowa to różne typy choroby, które możemy podzielić na dwie postacie. Postać ogniskową (jedna lub więcej plam w ograniczonej lokalizacji) i postać uogólnioną (zajmująca większy obszar ciała niż postać ogniskowa).

Etiopatogeneza

Jest to choroba o złożonej i nie w pełni poznanej przez naukę etiopatogenezie. W piśmiennictwie wyróżnia się kilka teorii na ten temat. Pierwsza z nich – teoria autoimmunologiczna głosi, że za to zaburzenia immunologiczne odpowiadają za destrukcję melanocytów. Teoria neuronalna mówi, że za niszczenie melanocytów odpowiedzialne jest uwalnianie ze skórnych zakończeń nerwowych cytotoksycznych neuromediatorów. Teoria stresu oksydacyjnego opiera się na udziale wolnych rodników w inicjacji procesu chorobowego. Inna z teorii (o defekcie melanocytów), mówi o wrodzonych defektach w obrębie melanocytów.

Jak leczyć bielactwo?

Podstawą leczenia jest trafnie postawiona diagnoza i stała obserwacja pod okiem dermatologa. Bielactwo wymaga leczenia miejscowego i ogólnoustrojowego. Jedną z metod jest ledoterapia (terapii światłem). Urządzenie do terapii światłem składa się z diod luminescencyjnych, które oddziałują na tkanki światłem o różnych kolorach i określonej długości fali, które przenika do wnętrza skóry. Zasada działania ledoterapii polega na tym, że światło jest absorbowane przez cząsteczki (fotoreceptory), co pobudza fibroblasty do produkcji kolagenu i elastyny. W efekcie w organizmie pacjenta dochodzi do odbudowy struktury skóry czy zwiększenia podziałów komórkowych, czego końcowym etapem jest regeneracja skóry. Ledoterapia  poprawia ukrwienie i odżywienie skóry. A stymulacja podziałów komórkowych prowadzi do zwiększenia ilości komórek nabłonkowych i barwnikowych skóry. Dlatego terapia światłem jest jedną z najskuteczniejszych metod leczenia bielactwa, ponieważ jej dobroczynne działanie prowadzi do zwiększenia produkcji melaniny w skórze i repigmentacji skóry.

Fototerapia LED

Każdy zabieg ledoterapii, czyli bielactwo leczenie poprzedzony jest wnikliwą konsultacją z lekarzem, podczas której przeprowadza wywiad medyczny i analizuje lub zleca niezbędne badania. Po odrzuceniu przeciwwskazań do fototerapii LED, dopiero ma miejsce pierwszy zabieg. Dzięki możliwości naświetlania trzema długościami fal naraz lub poszczególnymi kolorami światła, lekarz ma możliwość leczenia wielu schorzeń naraz, przy jednoczesnym skróceniu czasu terapii (np. łuszczyca, trądzik, bielactwo). Fototerapia LED wykonywana w gabinecie medycyny estetycznej w Warszawie jest zabiegiem nieinwazyjnym, bezbolesnym, a przynoszącym pozytywne rezultaty w leczeniu bielactwa. Pacjent po zabiegu nie musi obawiać się żmudnej rekonwalescencji jak ma to miejsce w niektórych zabiegach ambulatoryjnych.

Przeczytaj też Jakie zabiegi są najczęściej wykonywane w klinice medycyny estetycznej?

Piśmiennictwo

A.Putynowska, M. Czubek, Bielactwo, etiopatogeneza, obraz kliniczny oraz współczesne możliwości terapeutyczne, Gdańsk 2018.

Data aktualizacji: 08.02.2024