ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY

atopowe zapalenie skóry

ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY

Atopowe zapalenie skóry jest jednym z coraz częstszych problemów dermatologicznych, z jakimi zmagają się tak dzieci, jak i dorośli. Skąd się bierze taki rodzaj infekcji skórnej? Czy można jej skutecznie zaradzić lub podjąć odpowiednie działania profilaktyczne?

Czym jest atopowe zapalenie skóry?

Atopowe zapalenie skóry dawniej nazywane było egzemą. Inną nazwą, pod jaką jest znana ta dolegliwość, to AZS. Najbardziej podatni na takie zapalenie są osoby, których skóra jest bardziej wrażliwa na uczulające alergeny.

AZS objawy to m.in. tak zwany wyprysk atopowy, który ma najpierw postać zaczerwienienia, a następnie przeobraża się w grudkę lub pęcherzyk, jaki może przemienić się w sączącą się rankę. Widocznym zmianom skórnym towarzyszy zwykle sucha skóra i jej silny świąd czy też egzema. To sprawia, że podczas drapania zainfekowanych miejsc jeszcze bardziej się ją podrażnia. AZS objawy są więc bardzo nieprzyjemne dla pacjenta.

Dlaczego dochodzi do atopowego zapalenia skóry?

Eksperci są zdania, że takie zapalenie skóry jest zakodowane w genach, a innym wytłumaczeniem jest nieprawidłowa praca filgaryny, czyli białka odpowiedzialnego za odpowiednią budowę skóry. Sucha i luźna struktura zewnętrznej osłony organizmu stanowi dobrą pożywkę dla bakterii, czy czynników uczulających.

AZS u dziecka jest najczęstszą przypadłością występującą u pacjentów. Na AZS głowy cierpią dzieci, które nie ukończyły jeszcze pięciu lat (*85% wszystkich chorujących na AZS). Dzieci starsze stanowią do *20% zakażonych, a dorośli jedynie do *3%.

Z obserwacji wynika, że istnieje większe ryzyko, że na AZS u dziecka będą cierpieć mali pacjenci, jeśli ich rodzice także zmagają się z tą przypadłością. Atopowe zapalenie skóry występuje też częściej u kobiet i w dużych miastach, szczególnie w państwach mających status wysoko rozwiniętych.

Atopowe zapalenie skóry leczenie

Najczęściej bardziej zapobiega się dolegliwościom, niż podejmuje faktyczne atopowe zapalenie skóry leczenie. W tym celu można zażyć lek przeciwhistaminowy, ewentualnie robić okłady ze zmoczonej wodą gazy. Jeżeli jednak objawy takie jak: egzema będą się nasilać, wizyta u lekarza staje się koniecznością.

Udając się do alergologa lub dermatologa, można mieć pewność, że taki specjalista postawi dobrą diagnozę. Zwykle stwierdza, że pacjent ma do czynienia z atopowym zapaleniem skóry po rodzajach zmian czy egzemy, swędzeniu i wyjątkowej suchości skóry. Czasem jednak nawet wprawne oko doświadczonego lekarza może nie pomóc, gdyż AZS do złudzenia przypomina wyprysk kontaktowy.

Leczenie atopowego zapalenia skóry głowy i innych partii ciała polega na zapewnieniu skórze pełnej szczelności, a także poprzez jej wystarczające nawodnienie. Pacjentom zaleca się więc natłuszczające skórę preparaty farmakologiczne. Równie ważne jest to, by podczas atopowe zapalenie skóry leczenie pacjent stosował się do zaleceń i wykazał się cierpliwością. AZS leczy się długo i bywa kłopotliwe.

Poznaj nasze zabiegi.

Przeczytaj jak radzić sobie z problemami skórnymi.

Data aktualizacji: 01.10.2021