Migrena czy to zwykły ból głowy

Migrena jest najdłużej znaną w medycynie jednostką chorobową. Do jej objawów zaliczamy napadowy ból głowy, a szacuje się, że dotyczy 10-12% populacji. Silny, jednostronny ból głowy jest trudny do wyleczenia farmakologicznie, dlatego coraz więcej pacjentów decyduje się na wizytę w klinice medycyny estetycznej i zabieg z udziałem toksyny botulinowej na migrenę.

Migrena czy to zwykły ból głowy

Migrena: przyczyny, objawy

Migrena objawia się silnym bólem głowy występującym przeważnie z tyłu, z przodu lub z boku głowy, a cechą charakterystyczną jest to, że występuje tylko w jednym miejscu. Według piśmiennictwa naukowego ból trwa od 4 do 72 godzin. Silnemu bólowi towarzyszą niepokojące objawy jak: światłowstręt, nadwrażliwość na dźwięk i zapachy. Charakterystyczne są: brak apetytu, nudności, wymioty, zawroty głowy, a nawet omdlenia. Pacjenci z migreną mogą zmagać się z drętwieniem twarzy lub kończyn. Migrena może utrudnić codzienne funkcjonowanie z racji silnych objawów obniżających komfort pacjenta. Migrena to choroba o złożonej etiologii. Najbardziej prawdopodobne przyczyny migreny to podłoże genetyczne i czynniki środowiskowe. Na czym polega patomechanizm choroby? Jego istotą jest skurcz naczyń tętniczych, głównie w zakresie odgałęzień tętnicy szyjnej wewnętrznej z następującym, nadmiernym rozszerzeniem i pulsowaniem. Przewlekła migrena z kolei charakteryzuje się występowaniem przez co najmniej 15 dni w miesiącu.

Leczenie migreny botoksem

Toksyna botulinowa to nazwa popularnego botoksu, który stosuje się jako wypełniacz w medycynie estetycznej. Jest to substancja białkowa, za której wytwarzanie odpowiedzialne są bakterie Clostridium botulinum. Botoks odpowiada za blokadę zakończeń nerwowych (nerw trójdzielny), co prowadzi do hamowania reakcji bólu migrenowego – badania wykazały aż 80% skuteczność leczenia. Udowodniono, że toksyna botulinowa zmniejsza nasilenie i częstotliwość ataków migreny. Botoks na migrenę prowadzi również do rozluźnienia mięśni. Pacjent może spodziewać się efektów w postaci blokady zakończeń nerwowych, czyli zahamowania migreny przez okres 4-6 miesięcy. Po tym okresie zabieg należy powtórzyć.

Przebieg zabiegu leczenia

migreny botoksem

Do zabiegu pacjenta kwalifikuje lekarz po odrzuceniu ewentualnych przeciwwskazań. Zabieg rozpoczyna się od podania adekwatnej do wskazań pacjenta dawki toksyny botulinowej, która jest podawana w skórę wprost do mięśni. Zabieg botoksu na migrenę trwa kilkanaście minut. Lekarz dokonuje iniekcji w ustalone miejsca na głowie według schematu PREMPT oraz w okolicę czoła, skroni, okolicę potyliczną i mięśnie karku. Pacjent podczas zabiegu leczenia migreny w gabinecie medycyny estetycznej odczuwa komfort dzięki znieczuleniu miejscowemu. Przeciwwskazaniami do procedury są: uczulenie na toksynę botulinową lub inny składnik preparatu, zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego, ciąża i laktacja. A także problemy z krzepliwością krwi, czy też miejscowe zakażenie skóry.

Piśmiennictwo

Magdalena Boczarska-Jedynak, Jarosław Sławek, Praktyczne aspekty leczenia migreny przewlekłej toksyną botulinową typu A [w:] Varia Medica 2018 tom 2, nr 2, s. 141–149

Data aktualizacji: 22.05.2023