Depresja a wypadanie włosów

Depresja to choroba objawiająca się obniżeniem nastroju. Łysienie jest częstą chorobą, którą najkrócej można zdefiniować jako nadmierne wypadania włosów. Dowiedzmy się, czy te dwie choroby są ze sobą powiązane i jak leczyć nadmierne wypadanie włosów oraz poszczególne rodzaje łysienia jak: łysienie androgenowe, plackowate, telogenowe czy fizjologiczne.

Depresja a wypadanie włosów

Czy istnieje korelacja pomiędzy depresją a wypadaniem włosów?

Depresja według WHO jest najczęstszym zaburzeniem psychicznym, zaliczanym do zaburzeń afektywnych. Łysienie to nadmierne wypadanie włosów, o którym możemy mówić, gdy przekracza 100 włosów dziennie. Czy istnieje związek pomiędzy depresją a wypadaniem włosów?

Choć nie ma dedykowanych badań naukowych na ten temat, to okazuje się, że tak. Depresja wiąże się z silnym stresem, który jest jedną z przyczyn łysienia. Liczne publikacje naukowe potwierdzają, iż osoby dotknięte depresją i funkcjonujące w warunkach dużego stresu są narażone na nadmierne wypadanie włosów. Przyczyną łysienia mogą być traumatyczne przeżycia jak: śmierć bliskiej osoby, zmiana pracy. Warto nadmienić, że przyjmowanie leków antydepresyjnych może wiązać się z wypadaniem włosów, które są efektem ubocznym ich przyjmowania. Kobiety przyjmujące tabletki antykoncepcyjne również mogą mieć stany depresyjne, której przyczyną są zaburzenia równowagi hormonalnej.

U niektórych pacjentów z depresją może pojawić się utrata apetytu, która negatywnie rzutuje na odżywienie cebulek włosów. Nieleczona depresja może prowadzić do objawów somatycznych. Wypadanie włosów związane depresją klasyfikuje się jako łysienie psychogenne – czyli takie, którego źródło tkwi w chorobie lub zaburzeniu psychicznym. U pacjentów występuje również odwrotna zależność – łysienie powoduje spadek samooceny i pogorszenie nastroju do tego stopnia, że pacjent izoluje się i wpada w depresję. Złe samopoczucie, lęki czy izolacja od świata zewnętrznego wówczas zaogniają objawy łysienia.

Rodzaje łysienia

Łysienie ma różne oblicza – w medycynie funkcjonuje wiele rodzajów łysienia o odmiennej  etiologii. Łysienie anagenowe związane jest z fazą anagenu, czyli fazą wzrostu włosa. W fazie anagenu dochodzi do redukcji podziałów komórkowych, co powoduje ścieńczenie korzenia włosa. Łysienie anagenowe powoduje, że pacjent może w krótkim czasie stracić włosy. Łysienie telogenowe to takie, w którym końcowa faza wzrostu włosa ulega wydłużeniu. Włosy na całej skórze głowy równomiernie się przerzedzają. Przykładem łysienia telogenowego jest utrata włosów po porodzie.

Łysienie dzielimy na bliznowaciejące i niebliznowaciejące. Do łysienia niebliznowaciejącego zaliczamy łysienie androgenowe, plackowate, łysienie związane z wiekiem (fizjologiczne). Łysienie androgenowe często powstaje u pacjentów wykazujących predyspozycje genetyczne. Duże znaczenie ma poziom androgenów. Objawami łysienia androgenowego jest miniaturyzacja mieszków włosowych, za które odpowiadają androgeny. U mężczyzn objawia się utratą włosów w obrębie czoła (powstają zakola), a u kobiet – przerzedzeniem włosów na szczycie głowy.

Łysienie plackowate jest chorobą o podłożu autoimmunologicznym. U pacjenta pojawiają się charakterystyczne, okrągłe ogniska na głowie, które są dobrze oddzielone od zdrowej skóry. Często występują wraz ze stanem zapalnym. Pacjent może odczuwać pieczenie lub rumień. Włosy, które odrastają mogą być częściowo lub na stałe odbarwione.

Na łysienie związane z wiekiem mogą mieć wpływ niektóre czynniki jak: stres, wybrane choroby, palenie papierosów, zatrucie rtęcią, nieodpowiednia dieta, czynniki genetyczne.

Depresja a wypadanie włosów

– jakie zabiegi stosować?

Pacjenci z problemem łysienia powinni jak najszybciej udać się na konsultację. Lekarz wykona niezbędne badania, zleci diagnostykę i przeprowadzi wywiad lekarski. Dzięki temu będzie mógł zaproponować skuteczną terapię, ustalić jej harmonogram (liczbę i zakres zabiegów).

W klinice medycyny estetycznej w Warszawie Kaczyńscy Clinic możemy zaoferować różne rodzaje mezoterapii skóry głowy, które przynoszą nieocenione skutki w leczeniu nadmiernego wypadania włosów. Mezoterapia igłowa na skutek iniekcji skóry wywołuje procesy naprawcze. Podawane podczas terapii koktajle takie jak: kwas hialuronowy, biotyna, krzemionka organiczna wzmagają efekt terapeutyczny. Mezoterapia zapewnia trwałe efekty w leczeniu łysienia – m.in. stymuluje krążenie i rewitalizuje cebulki włosów. W medycynie estetycznej na dobre przyjął się inny rodzaj mezoterapii skóry głowy – mezoterapia mikroigłowa.

W tym przypadku strzykawka bądź roller jest zastąpiony penem – specjalnym, opatentowanym urządzeniem z systemem pulsujących igieł. Na sukces terapii wpływa szybkość nakłuć (aż 1920 na sekundę), izolowane mikroigły, wyższa precyzja zabiegu czy aplikacja substancji aktywnych takich jak – osocze bogatopłytkowe, fibryna bogatopłytkowa, egzosomy czy podanie komórek macierzystych.

Efektywną formą leczenia łysienia jest terapia peptydowa. Kompleks 7-peptydów i kwasu hialuronowego nie tylko stymuluje porost włosów, ale i hamuje ich wypadanie. Zaletą terapii jest pobudzenie krążenia i  poprawa ukrwienia skóry głowy. Doskonale odżywia też mieszki włosowe. Inne terapie stosowane w naszej klinice medycyny estetycznej w Warszawie to nici PDO oraz karboksyterapia.

Piśmiennictwo

Siamak Moghadam-Kia, MD, Andrew g. Franks Jr, MD, [w:] Choroby autoimmunologiczne a utrata włosów, Dermatologia po Dyplomie 2013;4(5): s. 38-56.

P. Styczeń, Włosom na ratunek, [w:] Art Of Beauty Nr 2 2015.

Data aktualizacji: 06.10.2023